maandag 21 juni 2010

Chocolat: de film

'The Maya believed that cacao had the power to unlock hidden secrets and reveal destinies.'¹

Juliette Binoche als Vianne
Ook vanavond was het weer smullen op de BBC waar de film Chocolat naar het gelijknamige boek van Joanne Harris draaide. Waar zal ik beginnen, er is zoveel om te vertellen...

Zoals zo vaak, kende ik het boek vóór ik de film zag of zelfs wist van een verfilming en ik moet zeggen dat ik, toen ik deze film de eerste keer zag, moeite had met het script, dat hier en daar nogal afwijkt van het oorspronkelijke verhaal. Ik was het niet eens met de adaptatie en ben het eigenlijk nog steeds niet, hoewel ik er vanavond minder mee zat dan eerder.

Adaptatie van verhalen, redigeren, inkorten of juist verlengen, accenten verleggen en rollen aanzetten of afzwakken, ik weet er wel iets van. Tijdens mijn studie bestudeerde ik het werk van Shakespeare. Hij beheerste de kunst van het hergebruiken, herschrijven, adapteren van andermans tekst, oude geschiedenissen uitstekend.

Dat resulteerde in een oeuvre dat door de eeuwen heen keer op keer in gewijzigde vorm getoond, verfilmd, herschreven of geleend danwel gebruikt is. Wat ik leerde tijdens mijn studie is dat geen enkele vertolking van een tekst identiek kan zijn aan het origineel - en wat is een origineel, bestaat dat wel?

Viannes chocolat
Dus heb ik mij, in al mijn onvrede over de wijzigingen in het verhaal Chocolat, neer te leggen bij de visie van de regisseur en hou ik mij vast aan de toestemming die de auteur aan de regisseur gegeven heeft bij de overdracht van de rechten ter verfilming².

Vanavond keek ik een stuk onbevangener dan die eerste keer. Ik genoot van de cast met o.a. Juliette Binoche, Johnny Depp en Judi Dench. 
Binoche en Depp

Binoche 'ken' ik sinds zij naast Jeremy Irons - hij die zo indrukwekkend Charles Ryder neerzette in de televisieserie van Brideshead Revisited uit 1981 - in Damage speelde.

Johnny Depp als Roux
Met Depp heb ik weinig al zou ik, net als Vianne, direct verliefd worden op Roux.
Dame Judi Dench

Dame Judi Dench is een kanon waar ik diep voor buig.

Met zulke mooie, indrukwekkende auteurs kan het niet anders dan dat de film niet zal vervelen (zeg ik maar uit de losse pols).

Ik viel in elk geval voor de verandering eens niet in slaap want ik genoot behalve van de acteurs ook van het verhaal (zelfs in deze versie), van de mystiek van chocolade, de rituelen, de prachtige winkel (wat een vloer!), de interactie tussen de dorpelingen. De geweldige styling, de mooie muziek en de setting maakten dat ik me niet verveeld heb tijdens twee uur Chocolat.

Het boek las ik overigens voor het eerst nadat ik Rode Schoenen, het vervolg op Chocolat, had gelezen - over dat boek zal ik vast een andere keer bloggen want het heeft diepe indruk achtergelaten. Wat een boek... 

Hopelijk wordt het nooit verfilmd :-). Ik heb het al minimaal vier keer gelezen en ik pak het vanavond misschien opnieuw van de plank.

Kate
20 juni 2010


¹ Het citaat komt uit de film Chocolat.
² Voor alle duidelijkheid: er is geen verband tussen Chocolat en de werken van Shakespeare anders dan dat van de eeuwigdurende thema's van de liefde - tussen man en vrouw, moeder en dochter, buren en de altijd weer heikele relaties tussen 'machtshebbers' en 'het volk', tussen predikers en zij die dat geloven, volgen of juist niet.
³ De foto's (van boven naar beneden) komen van de volgende websites:

http://www.flickr.com/photos/artysmokes/3120843166/
http://rp-online.de
http://www.salon.com/entertainment/movies/review/2000/12/15/chocolat/print.html
http://www.aboutseniors.com.au/images/uploads/chocolat1.jpg
http://www.allmoviephoto.com/c/2000_Chocolat_JudiDench.html
http://www.flickr.com/photos/artysmokes/3120843166/