zondag 25 juli 2010

Zomergasten

Tot zo'n kwartier geleden keek ik naar "Zomergasten" met als gast Jan Marijnissen. Ik wind me op. Waarom kan de Nederlandse tv niet bij benadering het niveau van de BBC halen? Waarom zo'n interviewer die zich duidelijk niet ingewerkt heeft in de materie die hij moet, gaat bespreken?

Ik ken de presentator, Jelle Brandt Corstius, van recommandatie n.a.v. de serie van "Van Moskou tot Magadan". Heb indertijd daarop ook delen van dat programma gezien maar was niet geïnteresseerd of rustig genoeg hele afleveringen te zien.

Eerlijk gezegd had ik de naam van de presentator niet eens onthouden tot ik vandaag neerstreek voor "Zomergasten" - d.w.z. ik zit achter mijn pc en luister naar wat er wordt gezegd.

En, ik zei het al, ik wind me op. Een presentator die duidelijk niet weet wat er komt, hoe hij zijn gast moet laten uitpraten, die niet boven zijn programma uitstijgt door knulligheid en misschien wel vanwege een politieke agenda, wie zal het zeggen. 

Iemand die na een fragment over de vorige president van de Amerikaanse Bank Alan Greenspan zegt: 'ik hoop dat we nog kijkers hebben', want tjonge jonge - zo is de implicatie - wat was het droog of hoog voor het kijkersvolkje - of voor hem? En woepie wat een langggg fragment... 

Is dat niet de essentie van "Zomergasten"? De gasten een caleidoscoop van televisiefragmenten voor te schotelen: van heel kort tot speelfilm-lengte, van komisch tot informatief? En dan graag omlijst met een goede introductie en/of after talk van de gast, daarin op eigen maar liefst enigszins intelligente en aanvullende wijze van clip naar clip begeleid door de presentator.

Het is, zo is bekend, een moeilijke opdracht. Vorig jaar, Margriet Huppeldepup - toen nog aan het begin van haar carrière bij "Opzij" - bakte er ook niet veel van. Dit jaar heeft de presentator de gekozen tv-stukjes niet eens vooraf bekeken. Ik vraag me af: weet hij eigenlijk wel, al is het maar in grote lijnen, waar de clip over gaat? Zo te horen niet. 

Van enige algemene ontwikkeling als vertrekpunt om zo'n gesprek dan maar te improviseren lijkt ook geen sprake. Brandt Corstius verbruikt zendtijd door op te merken dat hij niet weet wat een misdienaar is. Onzinnig als de gast dat blijkbaar als 'functie' op zijn c.v. heeft staan en er een aantal R.K. begrafenissen worden bekeken c.q. besproken. Deze meneer heeft duidelijk zijn huiswerk niet gedaan of laten doen. Dat toe te geven voegt niets toe.

Ik weet het niet hoor. Ik wilde "Zomergasten" heel graag interessant vinden, erbij blijven ondanks het feit dat ik me achter mijn pc had verschanst met mijn spelletje. Ik wil dat al een aantal jaren maar steeds ontglipt me te veel van de inhoud. Te vaak irriteer ik me aan de presentatie. Misschien is het programma voor mij wel te hoog of te droog. Toen het over Afrika ging heb ik de tv uitgezet.

Volgende week is Maarten 't Hart de gast. Ik denk dat ik oversla.

Kate 
26 juli 2010




Foto's komen van:

http://weblogs.vpro.nl/zomergasten/zomergasten-2010/ - foto Jan Marijnissen

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1397676.ece/Zomergasten_Veel_kunst%2C_geen_wetenschap - foto van Jelle Brandt Corstius

http://www.irvinehousingblog.com/blog/comments/alan-greenspan-embarrasses-self-with-feeble-defense-of-his-failed-poli/ - foto van Alan Greenspan