donderdag 22 juli 2010

Over aubergines en dinosaurussen

De foto's zijn al dagen oud, ik weet niet eens hoeveel dagen. De tijd gaat zo snel, er is zoveel anders dat voorgaat, er zitten maar 24 uur in een dag en het blog, dit blog - ach, hoe belangrijk is het nu eenmaal in the scheme of things

Toch, telkens als ik weer nieuwe foto's nam, van dat wat ik mijn landgoed noem: de aangevreten kool of die mooie rode bloem of van de nieuwe zinnia die bloeide, dan kwam ik ze weer tegen: de plaatjes van de aubergineplanten bij mijn moeder.

Zij heeft er vijf staan. Ze zijn alle vijf anders, anders ook dan de ene plant die ik gehouden heb. Het zijn zes kinderen uit hetzelfde gezin, hetzelfde zaadpakje, dezelfde opvoeding maar ze groeien op tot echte individuutjes.

Ik type en mijn woorden rollen op het scherm maar het is niet wat ik wilde vertellen, wat me opviel en opvalt steeds als ik de planten zie. Gek hoe moeilijk het soms is jezelf te verwoorden.

Laat ik het maar gewoon zeggen. Deze planten doen me denken aan dinosaurussen. De schubbige stelen van de bloemen, van bloemresten waar ik wonder boven wonder het begin van een vrucht waarnam: een glanzend zwart knopje.

Stelen als poten - verder gaat de vergelijking niet en daarmee gaat ze mank maar telkens weer denk ik aan dinosaurussen. Ik zou onderzoek willen plegen naar de aubergine.

Waar komt ze vandaan? Hoelang kennen 'we' haar al. Is er een link met de dierenwereld? Zijn planten en dieren verwant, anders dan in spirituele, goddelijke zin?

Wat ik vond toen ik even heel kort de tijd nam, ergens diep in een van die te korte nachten, was dat de aubergine al heel lang bekend is. Ik raakte verward, verstrikt in de AD's en BC's van de diverse sites die ik opende maar het lijkt erop dat ze is beschreven vanaf of zelfs van voor de middeleeuwen.

Onderzoek, dat is mijn ervaring en werd wederom bevestigd tijdens mijn oppervlakkige gang over het internet die nacht, leidt tot nieuwe vragen zoals wanneer stierven de laatste dinosaurus-achtige uit?

Een simpele vraag, net als dat van de betekenis van AD en BC maar het was te laat, er zijn andere prioriteiten en wil je eigenlijk de mystiek die je nu rondom deze plant hebt geweven echt wel ontrafelen, verstoren, vernietigen?

Hoe dan ook, er is momenteel even geen gelegenheid mij met dit  super-interessante vraagstuk bezig te houden. Maar het broeit en borrelt en laat me niet los dus ik zal er ongetwijfeld op een later tijdstip op terugkomen.

Kate
21 juli 2010