woensdag 7 juli 2010

7 juli 2005: aanslagen Londen

Edgware Road 07-07-2005¹
Op 7 juli 2005 gingen vier bommen af in Londen, één in een dubbeldekker en drie in metrowagens waaronder één die net vertrokken was van Edgware Road Tubestation. Er waren 52 dodelijke slachtoffers te betreuren en bijna 800 gewonden. 

Ik heb drie jaar op de Edgware Road gewoond en ik kan u zeggen, al was ik al jaren terug in Nederland toen het gebeurde, die beelden van mijn oude metro station kwamen heel dichtbij. 

Vandaag is het dus vijf jaar geleden en hoewel ik er geen seconde aan heb gedacht, geen van de jaren sinds 2005, is het als tegenwicht van die totale gekte na het winnen van een potje voetbal goed even stil te staan bij de andere kant van mensen. 

Er hoeft maar één gek rond te lopen om dood en ellende te zaaien. In Londen waren het er vier die zichzelf naar Allahs hemel dachten af te moeten schieten en waarom? Waarom? Waarom zijn mensen zo slecht? Zo totaal bezeten door iets, een idee, een idee-fixe. 

Paul Dadge helpt slachtoffer²
De andere kant van de medaille is dat bij elke tragedie mensen opstaan die heldendaden verrichten zoals Paul Dadge. 

Deze foto is de hele wereld overgegaan. Als er al over kampioenen gesproken moet worden dan liever over mannen en vrouwen als Dadge. Hulde! Hulde!


Kate
7 juli 2010


¹ http://www.dailymail.co.uk/news/article-495148/7-7-victims-told-Therapy-cash-run-visit-doctor.html
²  http://news.bbc.co.uk/2/shared/spl/hi/uk/05/london_blasts/what_happened/html/edgware_rd.stm