vrijdag 2 juli 2010

Million Dollar Baby

Frankie Dunn: You forgot the rule. Now, what is the rule? 
Maggie Fitzgerald: Keep my left up? 
Frankie Dunn: Is to protect yourself at all times. Now, what is the rule? 
Maggie Fitzgerald: Protect myself at all times. 
Frankie Dunn: Good. Good.¹



Clint Eastwood
Hilary Swank
Gisteravond rolde ik onverwacht, ongepland in een film: Million Dollar Baby uit 2003 - een boksfilm met en geregisseerd door Clint Eastwood.

Ik zei het al eerder, ik ben geen groot filmliefhebster en eerlijk is eerlijk veel verstand van het genre heb ik niet maar bepaalde thema's raken me.


Keer op keer raak gefascineerd door het gevecht van personages zich zo te ontwikkelen dat ze hun droom waar kunnen maken.

Morgan Freeman
Steeds weer herken ik de wens herkend te worden, je erkend te weten en altijd bewonder ik degenen die deze ambitie accommoderen door het bieden van kansen, het aanreiken van middelen, of gewoon door te stimuleren, door lief te hebben.

Een mooie film, vond ik. Niet alleen ik: de film kreeg zeven Oscar nominaties en sleepte er vier in de wacht.

Er waren Oscars voor beste film, beste vrouwelijke hoofdrol (Hilary Swank), beste - hoe heet zoiets - supporting actor (Morgan Freeman) en aan Clint Eastwood voor beste regisseur.

Lucia Rijker &
Hilary S
Lucia Rijker, de Nederlandse kickbokster speelde een van de bijrollen en trainde Hilary Swank op gebied van boksen.

Terwijl ik dit type zoemt het woord 'moed' in mijn hoofd. Misschien vond ik de film wel zo inspirerend - want dat was ze ook - vanwege de moed om begane paden verlaten, om verder te gaan dan je dacht te kunnen. Om te winnen en te verliezen en keuzes te maken.

En dat is een mooie gedachte om de dag mee af te sluiten.

Kate
2 juli 2010




¹Het citaat komt van: http://www.imdb.com/title/tt0405159/quotes

² De foto's komen van:

http://www.imdb.com/title/tt0405159/
http://www.celebritywonder.com/movie-pictures/2004_Million_Dollar_Baby/