dinsdag 20 juli 2010

Zomer in de keuken

Zomer in de supermarkt, het is er bijna te koud als je er bijna naakt - nou ja, uhm, in een luchtig zonnejurkje doorheen loopt. Ik kocht lekker dingetjes, bekend en nog niet bekend.

Een super-de-luxe watertandend lekkere (denk ik, hoop ik) citroen olijfolie - nog geen idee wat ermee te doen: iets met vis of met verse sla van het landgoed. Of zal ik hem weggeven als cadeautje? Om eerlijk te zijn daartoe had ik hem gekocht maar bij nader inzien geef ik dit flesje misschien wel cadeau aan mezelf.

Gemberwortel, hoe lang heb ik die al niet meer in huis gehad? In Londen was hij vaste gast in mijn keuken maar hier in Nederland ligt hij nog steeds niet voor het grijpen in de schappen, of misschien wel maar kijk ik erover heen of hij is me te duur of de kwaliteit bevalt me niet, of... Ik kook anders hier. Dat sowieso.

In elk huis kook ik anders, andere gerechten - dat heeft natuurlijk ook invloed op het boodschappen doen. Ik winkel ook anders - in elk huis merk ik hoe de buurt, de winkels of markten van belang zijn. Bovenal, maar hoe dat ik kan ik niet duiden, heeft het met mij te maken. Met mijn mood, state of mind, energie- en creativiteitsniveaus en ook voor wie en met wie je kookt.

In mijn huidige woning kook ik minder graag, minder geïnspireerd. Vaker dan ooit heb ik er helemaal geen zin in. Misschien omdat ik voor het eerst in mijn leven een open keuken heb, omdat er weinig kastruimte is en niet veel werkblad. Eten blijft echter leuk - dat zal vast wel een verkeerde benadering van voedsel zijn maar zo zie ik het toch. Een mooie supermarkt bezoeken is een uitje.

Mijn ogen straalden, het speeksel joeg door mijn mond toen ik die heerlijke sinaasappeljam tegenkwam. Ik verkoos dit potje boven de marmelades die er ook waren. Als ik al marmelade zou kopen dan moet het hele fijne stukjes sinaasappelschil bevatten en vooral niet te bitter smaken. De pot mag niet te groot zijn want zoveel jam eet ik nu ook weer niet. Dit potje was net goed en de smaak voldoet aan al mijn criteria: een goede aankoop dus!

Nu lijkt het, als je naar de foto kijkt, of ik een groot fan van sinaasappeldingen ben en dat is niet waar. De ontbijtkoek met sinaasappel en abrikoos had ik al eens eerder gekocht en, hoewel iets aan de zoete kant, beviel hij mij. Zeker nu de fabrikant van de volkorenkoek die ik altijd standaard in huis had, de smaak en verpakking ongunstig gewijzigd heeft ben ik 'in' voor elk redelijk alternatief. En daarom belandde deze koek opnieuw in mijn mandje.

Nu ik dit type bedenk ik me dat ik ook het blikje baked beans had willen fotograferen. Vergeten! Witte bonen in tomatensaus van Heinz. Zo'n multifunctioneel product dat mijn kleine aahaatje niet verkoopt en dat dus ook een hele tijd niet in mijn kastje stond. Cooked breakfast als avondmaal, ik deed het regelmatig in de U.K., kan niet zonder. Of gewoon op toast maar wel met blokjes kaas en een paprika erdoor - heerlijk!

Spaanse peper
En zo ontstaat er vanzelf weer inspiratie op kookgebied. Ik maakte een heerlijke stirfry met kip en Chinese kool en verse gember. De eerste dag met rijst, de volgende dag met mie en het eerste spaanse pepertje van een van de 'logeerplanten' op het terras van mijn moeder.

Okra
Ik plukte er ook de eerste okra. Mijn okra plant doet het niet en bij mijn moeder is het beeld wisselend. Vandaag bloeide een van haar okra planten. Een prachtige bloem! Jammer genoeg had ik mijn camera niet bij mij. De dikke okrapeul - heet het zo? - was mij te taai toen ik hem opensneed maar het kleintje gebruikte ik in mijn gerecht en smaakte zoals okra moet smaken.

Kate
20 juli 2010