vrijdag 6 augustus 2010

Celebrity Masterchef - hoezo celebrity?

Gisteravond, zo rond de klok van 22:00: ik had op de BBC gekeken naar Celebrity Masterchef 2010 en als altijd werd ik toch weer gegrepen door het programma. Ja, ik besef dat het een min of meer "versleten" concept is - de voice over, de clichématige uitroepen van presentatoren Gregg Wallace en John Torode, de deelnemers die vast niet zo "solo koken" als men het doet voorkomen - vooral niet in 'the professional kitchen' - en toch was het leuk. 

Alex Fletcher
Toegegeven, ik keek grotendeels met een half oog - gisteren niet en hmmm ik wilde bloggen.  Dus op zoek, online, naar leuke foto's om mijn verhaaltje wat kleur te geven en tot mijn verbijstering vond ik niets maar dan ook helemaal niets - op een foto na, nou twee dan - van die zogenaamde beroemdheden gehuld in Masterchef schort. 

Geen groepsfoto ook - wel een nieuwe foto van John en Greg maar die keurde ik af: te grijs, ik weet niet wat ik eraan zag, 'kzou bijna zeggen een stel verlopen mannen die een verlopen programma aan de man proberen te brengen. Brrrrr.

John Torode en Gregg Wallace
Oordeel zelf want nergens, niet in blogs, niet in de Engelse televisieprogramma overzichten kwam ik andere foto's tegen. Heel vreemd. Waarom is het dat je bij een "gewone" Masterchef wel struikelt over foto's van deelnemers met John en Gregg maar nu niet? Is het omdat dit programma gemaakt is met celebrities

Overigens, dat zijn - niet alleen voor mij, zo bleek na een rondje reviews, echt niet meer dan een lijstje ex- of c-beroemdheden hoor. Het maakt mij ook helemaal niet uit, ik herken ze hoogstwaarschijnlijk toch niet zoals Engelsen dat wel zullen doen. 

Jenny Bond
De enige die ik herkende was Jenny Bond, de dame die jarenlang nieuws van en over het Engelse koningshuis versloeg. U weet wel. Zij had er overduidelijk geen plezier in en toonde zich ook nog een slecht verliezer. Het was vermakelijk om te zien en horen. Absoluut niet koninklijk.

Maar goed, vandaag, vanavond om 21:30 is laatste aflevering voor de halve finales aanbreken en ondanks alles weet ik zeker dat ik weer ga genieten. Er is een dikke man met oversized snor - een oud-militair ik had het kunnen raden, een zenuwpees die steeds meer 'focus' lijkt te krijgen, iemand die 'het' voor zijn vader - overleden natuurlijk - doet, en een dom blondje die onwaarschijnlijk als het is nog steeds rondloopt. 

Lisa Faulkner
Kunt u zeggen, aan de hand van de volgende foto's, wie ik kenschetste? Een tip, er waren meer blondjes maar het is niet Lisa Faulkner die bovenaan deze pagina staat in haar Masterchef schort toch zit Lisa nog in de wedstrijd en Alex niet.

Dick Strawbridge
Maar nu de mannen? Snorremans is natuurlijk direct herkenbaar - ik schat in dat hij, ook hij want ik kende ooit zo'n type, twintig oldtimers in zijn garage heeft staan maar ik kan me vergissen want waarom zou hij aan dit programma deelnemen als hij het niet nodig had op de een of andere manier?

Grappig, als je de deelnemers probeert te traceren dat het merendeel van hen niet eens met goede recente foto's op het internet staat en ook geen eigen site heeft. 

Chris Walker
Ik vind dat zo vreemd want ik ben van mening dat je vindbaar moet zijn en dat er in elk geval recente,  gepolijste naturel - daarmee bedoel ik: niet in priestergewaad gestoken - foto's voorhanden moeten zijn, zeker als je aan een nogal bekend programma meedoet dat enkele weken achtereen op de BBC te bewonderen is. 

Neil Stuke
Nou ja, gelukkig heb ik het niet voor het zeggen want als ik hun baas was of hun manager of agent of hoe het ook mag heten de functionaris die de "beroemdheden" beslist niet zullen hebben, dan zou ik ze terstond ontslaan deze drie mannen en het blondje die enigszins bekend zijn of waren van de Engelse televisie :=). 

Maar, toegegeven, het mag de pret niet drukken dat ik ze niet ken of herken of wil kennen. Ik kijk naar de persoon en ik zie gedreven koks. Mensen die beter willen leren koken, ik zal mijn cynische opmerking inslikken over de wil hun ingedutte carrières een boost te geven. Mensen die ervoor willen gaan - om zichzelf of hun al dan niet overleden naasten iets te bewijzen. En het werkt, ik blijf me verbazen ondanks al mijn scepsis en zelfs vijandige woorden over het format.

Het werkt omdat er iets wordt blootgelegd: emotie, kwetsbaarheid - en dat zonder er meer voor te doen dan de camera's te laten draaien en de presentatoren als schoolmeesters door de keuken te laten drentelen alvorens het gezelschap als soldaten of kinderen in een rij te laten staan wachtend op het verlossende oordeel: "X. you'll stay with us and that means Z., I'm sorry but you are going home".

Ik meen ergens gelezen te hebben dat er binnenkort een Nederlandse versie zal worden gemaakt. Ik zeg nu al: jammer. Dit is onnavolgbare televisie. Niet te imiteren. Niet te overtreffen in al zijn facetten. Kijken dus, vanavond om 21:30 uur op BBC1 welke vier van de vijf naar de halve finale gaan. 

Christine Hamilton
Vijf? Ja, ik vergat nog te melden dat ook Christine Hamilton - wie...? - mee doet. Et voilà van haar - ook een blondje - vond ik dus wel - of ook - een foto in schort. En nee, ik waag me niet aan voorspellingen maar haar, vanwege haar blijheid, the tears of joy, zou ik het net zo gunnen als de anderen.

En dan volgende week, denk ik, de laatste afleveringen: woensdag tot en met vrijdag om 21:00 of 21:30 - even checken in de gids of hier. 'Cooking doesn't get tougher than this' nor more amusing.


Kate
6 augustus 2010



Foto verantwoording, van boven naar beneden:

Alex Fletcher
http://www.liverpoolecho.co.uk/liverpool-news/local-news/2010/07/20/brookside-s-alex-fletcher-and-wag-danielle-lloyd-join-celebrity-masterchef-100252-26886678/

John Torode, Gregg Wallace
http://www.telegraph.co.uk/culture/tvandradio/bbc/7888108/John-Torode-and-Gregg-Wallace-on-Celebrity-MasterChef.html

Jenny Bond
http://blogs.coventrytelegraph.net/passtheremote/2010/07/star-words-jennie-bond.html

Lisa Faulkner
http://sueterryvoices.com/news/murder-in-suburbia-repeats-on-itv3

Dick Strawbridge
http://channelhopping.onthebox.com/2010/07/28/celebrity-masterchef-review-needs-more-seasoning/

Chris Walker
http://blogs.myspace.com/index.cfm?fuseaction=blog.view&friendId=64754476&blogId=331935814

Neil Stuke
http://fashionsmostwanted.blogspot.com/2009/11/stuart-laings-40th-birthday-party.html

Christine Hamilton
http://blogs.mirror.co.uk/shelleyvision/2010/07/masterchefs-celebs-overcook-th.html