donderdag 12 augustus 2010

Vijgenjam

Op mijn moeders terras staat al jaren een vijgenboom maar dit jaar heb ik voor het eerst vijgen kunnen oogsten. Gisteren waren het er vijftien in totaal, een ah fruitbak vol. Vijgen kun je eigenlijk niet laten liggen en nog wat laten hangen was geen optie i.v.m. de merels. 

Vandaar dat ik gistermiddag vijgenjam heb gemaakt. Na het doorlezen van tientallen recepten online, heb ik het op basis van wat aantekeningen als volgt gemaakt:

1 pond vijgen - gewassen en ontdaan van het steeltje
100 gram suiker - maar ik heb volgens mij uiteindelijk minder gebruikt
1 vanille stokje - dat had ik niet in huis, daarom 1 zakje vanille suiker
1 soeplepel honing - gewone huis-tuin-en-keuken honing
1/2 glas water - gegokt hoor, misschien was het minder of meer
citroensap - kontje verse citroen uitgeknepen boven de pan
1 cm verse geschilde gember - die had ik nog liggen
snuifje zout

Aan de kook brengen en af en toe roeren. Eventueel kun je de vijgen kleiner maken tijdens het roeren. Het fruit laten koken tot het de gewenste dikte heeft bereikt. Dit kun je controleren door een theelepel kookvocht op een schotel af te laten koelen en te kijken of de consistentie je bevalt. Is het te dik dan voeg je water toe. Is het te dun dan laat je het langer koken. Meteen even proeven of de smaak goed is. Klaar! 

Direct overscheppen in schone glazen potjes die liefst rechtstreeks en nog warm uit de vaatwasser komen en op een dubbelgevouwen, vochtige handdoek staan zodat ze niet knappen. Deksel erop en vijf minuten omgekeerd laten staan - volgens mij zodat de lucht er uitgaat maar dat weet ik niet zeker.

Een potje gaat naar mijn moeder en eentje hou ik zelf :-).


Kate
12 augustus 2010

p.s. 25 augustus 2015: onrijpe vijgen kun je vier keer inprikken met een tandenstoker o.i.d. en dan 5 tot 15 minuten koken in water, afgieten en opnieuw koken zodat de bitterheid verdwijnt en dan gewoon mee verwerken.