vrijdag 20 augustus 2010

Aubergines in de oven

aubergineschotel recht uit de oven
Uit het wonderschone boek van Nigel Slater, kookte ik vanavond met de overgebleven twee aubergines: "Aubergines baked with tomato and Parmesan".

Zonder het recept1) weg te geven kan ik u zeggen dat het behalve de aubergines ook tomaten bevatte :=), een rijpe spaanse peper, een teen knoflook en - in afwijking van het recept - extra belegen Hollandse kaas naast natuurlijk olijfolie, zout en peper.

De grootste drempel voor mij is het gebruik, of liever het leeghalen van de oven voor het gebruik. Daarna is het simpel zat - je zou het recept bijna zelf hebben kunnen bedenken. Een laag aubergineplakken uitspreiden op een - hoe heet het: baking tray - bakblik. Dertig minuten is voldoende.

Ondertussen een tomatensaus maken met de overige ingrediƫnten behalve de kaas - het is niet nodig vocht toe te voegen. Ik heb gewoon alles in een pannetje gedaan en dat (denk aan de steel!) onder in de oven gezet.

Hierna saus over aubergines gieten (dan moet je bakblik wel een beetje diepte hebben) en bedekken met een goeie laag kaas. Nog dertig minuten in de oven en klaar. Erbij heb ik kleine aardappeltjes in schil geserveerd. 

Heel makkelijk: de aardappeltjes schoonschrobben, inkerven met een schilmesje, besprenkelen met olijfolie en in een bakblik in de oven schuiven. Hoe lang is afhankelijk van de grootte van de aardappels. Die van mij waren klaar toen de aubergineschotel uit de oven kon. 

aubergineschotel op mijn bord
Het was een feest van kleur en geur op mijn bord. Misschien was de presentatie niet naar restaurant standaard, maar de smaak, de kleuren, de glans, de geuren waren meer dan voldoende om ervan te smullen. Ja, ik ga dit recept vaker maken.

Mocht u nou echt precieze hoeveelheden, oventemperatuur en tijden willen, dan verwijs ik u graag naar het internet. Als u zoekt op Aubergines baked with tomato and Parmesan dan vindt u allerlei variaties van dit klassieke Italiaanse recept.

Ik at er geen vlees bij en ik heb het niet gemist.


Kate
20 augustus 2010

1) 27-10-2012: toch maar het orginele recept dan uit Tender aangezien het overal online te vinden is en ik het graag wil teruglezen hier - bijv. omdat ik het nu wil maken (lees: aan het maken ben):

Men neme: 2 aubergines; 350gr tomaten div. soorten en kleuren; 1 Spaanse peper; 1 teen knoflook; 6 eetlepels parmesaanse kaas; olijfolie; zout en peper

Verwarm oven voor op 220C; snijd aubergines in plakken en leg op een bakplaat, besprenkel met olijfolie en gebruik zout en peper. Bak in oven voor 20-25 minuten tot ze zacht en bruin zijn.

Maak dan de saus zoals hierboven is aangegeven. Slater doet het in een lage pan en laat het 25 minuten pruttelen.

Schep tomatenpuree bovenop de aubergineplakken, bestrooi met kaas en bak in oven nog eens 15-20 minuten.