woensdag 11 augustus 2010

Celebrity Masterchef - the pressure is on

Vanavond zag ik de eerste van drie halve finale uitzendingen van Celebrity Masterchef 2010 - series 5.

Het was geweldig! Lisa, Christine, Neil en Dick moesten koken voor honderden enthousiastelingen die elk jaar de beroemde - maar ik had er nog nooit van gehoord - veldslag, the Battle of Nantwich uit 1644 naspelen. Fantastisch. Typisch Engels. 

Natuurlijk moesten "de legers" gevoederd worden en die taak was toebedeeld aan het dappere viertal: Lisa Faulkner, Christine Hamilton, Dick Strawbridge en Neil Stuke. No mean task! Ieder moest een hoofd- en nagerecht bedenken, klaarmaken in de veldkeuken en "verkopen".

De volgende opdracht was om lunch te maken voor 812 kostschooljongens. Wow! Harrow School was o.a. de school van Winston Churchill en de lat ligt hoog. Men is kwaliteit gewend en, zo stelt the headmaster: de enige keer dat lunch te laat was, was tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hoezo, stress?

Aansluitend moeten Lisa, Neil en Christine - Dick was deze dag ziek - elk een gang koken van een diner van drie gangen voor de headmaster en zijn gasten. Na iedere gang werd de kok binnengeroepen om het oordeel van het hoofd te ontvangen. Een angstig moment zelfs zoveel jaren na hun schooltijd.

Ik moest erg lachen toen Neil na afloop uitriep: 'One minute I'm stirring lamb curry with something that looks like a canoe paddle. The next, I'm being told I've served too much meat. It's bananas.' Dat was de essentie van deze uitdaging: kunnen omschakelen van massa catering naar verfijnde haute cuisine binnen twaalf uur.

In de uitzending van morgen koken de kandidaten eerst voor de bouwvakkers die werken aan het Olympische Stadion van de Spelen die in 2012 plaatsvinden in Londen, waarna ze een "Best of British" diner koken, d.w.z. een diner gebruikmakend van Britse ingrediënten, voor  het hoofd van het Londen 2012 comité en zijn hooggeplaatste gasten.

Helaas zal ik die uitzending missen aangezien ik dan met mijn eigen Masterchef uitdaging bezig ben. Ik ga Bretonse mosselen met knoflook en spek koken in de woning van mijn vader in het verzorgingshuis. Ik heb er de beschikking over één electrisch pitje, een magnetron en een waterkoker. Moet kunnen, toch? Maar leuk hoor dat dat nog kan voor de oude man (zoals ik hem noem).

Vrijdag is de laatste van de halve finales Celebrity Masterchef. Dan zal een van de vier Masterchef kandidaten afvallen waarna volgende week de finale rondes plaatsvinden. Heerlijke televisie is het!

Kate 
11 augustus 2010



Foto verantwoording van boven naar beneden:
1) - http://www.hollyholyday.org.uk/gallery.php
2) - http://www.boardingschools.hobsons.com/school/harrow-school-176.html
3) - http://www.visrecepten.nl/recepten/recept/?tx_visrecepten_pi4[showUid]=205
4) - http://www.bbc.co.uk/programmes/b00tfcrg