donderdag 19 augustus 2010

Koken met aubergines

Vanmiddag oogstte ik in totaal zes aubergines. Met vier ervan maakte ik een dubbele portie van het succesrecept: met feta en gehakt gevulde aubergine. Ooit gemaakt toen mijn vader nog bij me kon komen en wij ons samen altijd na de thee met lekkers en het scrabbletje terugtrokken in de keuken om iets te maken dat wij ieder apart niet voor onszelf zouden koken.

Ik woonde nog in mijn oude huis - het lijkt een leven geleden maar op de kopie van het recept heb ik 30 december 2008 geschreven, de datum dat ik het voor het eerst maakte en vond dat dat voor herhaling vatbaar is. Niet zo lang geleden dus. 'Ook lekker met paprika en olijven', staat vermeld onder de datum.

Ik maakte het vanmiddag voor mijn moeder die niet van koken houdt, nooit gehouden heeft ook en het steeds minder doet. Dus wat overblijft gaat in de diepvries zodat zij op een later moment gemakkelijk iets vers, iets anders op tafel kan zetten. Gelukkig vond ze het lekker. Steeds als wij het over de aubergines hadden, zij heeft vijf van mijn aubergineplanten "te logeren", zei zij dat ze helemaal niet van aubergine houdt. Loos alarm. Ze smulde.

Ik ben een luie kok. Waar het recept stelt dat je aubergine moet uithollen en later weer vullen, snijd ik - na die eerste keer uitproberen met mijn vader - de vrucht tegenwoordig gewoon in blokjes - vandaag schilde ik hem - en voeg op het einde tomatensaus en groente-gehakt mengsel samen. 

In een vuurvaste schaal met feta blokjes er bovenop en als extraatje een toplaagje van een restantje zure room heb ik hem in de oven gezet. Afgemaakt met verse peterselie en geserveerd met rijst smaakt het net zo goed als op de AH foto :=).

Kate
19 augustus 2010