zaterdag 24 april 2010

Moestuintje

Eind 2009 ben ik verhuisd en voor het eerst in mijn leven heb ik de beschikking over een eigen balkonnetje. Het is 1m x 2,75m en ik heb besloten om er groentes te gaan verbouwen :=).

Het is verbazingwekkend, als je je erin verdiept, hoeveel informatie er op het internet te vinden is. Zo kwam ik o.a. uit bij de Makkelijke Moestuin en van daar op Square Foot Gardening

Het principe is simpel: maak een bak van  1,20m x 1,20m en ongeveer 30cm hoog. Verdeel deze in 16 vakken van 30x30 cm. Vul met aarde en plant of zaai in elk vak een ander gewas.

Geef liefde en water en wacht tot de groentes of het fruit rijp zijn. Zo simpel kan het zijn. Zo simpel is het dus en niets weerhield mij ervan met deze gegevens aan de slag te gaan - op mijn eigen wijze.

erwtjes (bovenste plantjes)
Mijn tuintje is een succes, zelfs nog voor ik een radijsje, erwtje of rode kool geoogst heb.  

Eindelijk is er weer iets waar ik passie voor voel en liefde en verwondering en ontzag. Dit is - na jaren van stilstand - iets dat ik mijzelf heb toegeĆ«igend, eigen aan het maken ben, waar ik trots op ben en dat me doet stralen. 

Het doet me denken aan andere tijden toen ik ook pionierde en straalde en trots was op wat ik voor elkaar kreeg, alleen, op eigen kracht, vanuit mijn liefde die weerbarstig is en grommerig.

Dit, met mijn tuintje, is een andere liefde, want er zijn geen personen mee gemoeid en dat vind ik makkelijker want ik ben van nature geen mensenmens. Dit is een andere liefde of is alle liefde gelijk? Ik denk het hoewel ik het niet kan praktiseren van dag tot dag. Ik wou dat ik het kon... Misschien leert de aarde waarmee ik nu werk het me.

Over leren gesproken... Iedere avond dwaal ik uren op het internet op zoek naar informatie over zaaien en verspenen, over verzorgen en oogsten, over combinatie- en wisselteelt. Als een spons zuig ik het op. Ik wil alles uitproberen, alles telen, ik wil zoveel, te veel gezien de ruimte maar het is zo leuk :=). Onvoorstelbaar leuk.

aubergine (links voor) en
okra (achter en rechts voor)

Ik ben vaker te vinden bij een tuincentrum dan in de supermarkt en als ik daar dan toch ben voor een vlugge boodschap, zie ik geen plastic emmertjes met yoghurt maar nieuwe plantenpotjes waar ik zaailingen zoals aubergine en okra in kan overplanten.

Uren zou ik er over kunnen bloggen: over speciale constructie die ik heb gemaakt zodat worteltjes en prei lekker diep kunnen groeien in de te ondiepe sinaasappelkistjes, over de afrikaantjes en goudsbloemen die zo goed zijn tegen ziektes en ongedierten en die ik dus tussen de groentes door zaai, over de eerste malse blaadjes pluksla waar ik zo van geniet - en, niet te vergeten, over de voorpret om alles wat er nog zal komen (of niet :=) en dat doe ik dan ook op Kates Landgoed.

Kate
24 april 2010