dinsdag 27 december 2011

Kippenbouillon tegen de griep

Een mens is een wonderlijk wezen. Opeens voor de Kerst waren daar griepachtige verschijnselen waar geen tijd voor was, ook geen zin maar dat doet niet ter zake, en ik nam me voor het te redden tot vandaag. Vandaag zou ik mogen crashen.

Gek genoeg heeft mijn lichaam geluisterd. Ik heb beide Kerstdagen overleefd en vandaag zou ik het een stuk zwaarder hebben gehad. Niet dat ik nu ziek, zwak en misselijk ben maar toch... Zoekend op huismiddeltjes tegen griep en verkoudheid stuitte ik o.a. op de helende gave van kippensoep.

Ik ken het eigenlijk niet. Mijn moeder hield en houdt niet van koken en heeft voor zover ik het me kan herinneren nooit kippensoep gemaakt. Het kwam ook zelden of nooit op tafel. Een paar jaar geleden heb ik eens een poging gedaan maar niet met als resultaat dat ik eraan verknocht ben geraakt.

Maar nu heb ik griep of iets wat ervoor doorgaat en ik lees over kippensoep en rauwe knoflook en gember, over een ui naast het bed. Ik heb wel een paar pakken soep in voorraad maar het is geen kippensoep. Wel heb ik altijd kippenbouillontabletten in huis.

kippenbouillon tegen de griep
Dus ik kookte water, deed er een stukje kippenbouillontablet in, sneed er een teen knoflook door, plukte wat verse koriander spiertjes, peterselie, basilicum, voegde wat druppels tabasco toe en een snuif gemberpoeder, oh en dat halve plakje ham snipperde ik er ook nog door.

Het smaakte heerlijk! Het voelde heilzaam en helend. Ik ga nog een kop maken. Vocht is goed. En daarna duik ik lekker even mijn bed in. Rust is ook niet verkeerd. En volgend jaar, bij leven en welzijn, zal ik mij toch eens met een "echte" kippensoep bezighouden :-).

Kate
27 december 2011