dinsdag 20 december 2011

Bevolkingsonderzoek borstkanker

Volgende maand word ik vijftig maar vandaag kreeg ik al te maken met mijn nieuwe leeftijd. Ik was uitgenodigd deel te nemen aan het bevolkingsonderzoek naar borstkanker. Die uitnodiging komt zodra je (bijna) vijftig bent.

Natuurlijk ging ik. Borstkanker zit in mijn familie aan moeders zijde en ook mijn moeder heeft het. Bij bejaarden verspreidt de ziekte zich zeer traag en alles is middels hormoonpillen onder controle gelukkig.

In de stromende regen fietste ik, toch wat zenuwachtig, naar het park waar de onderzoeksbus stond en waar - zo bleek - allemaal vrouwen van bij mij op de gracht al zaten te wachten. Vrouwen die ik niet ken maar zij mij wel... Apart!

Twintig minuten te laat stond ik aan het röntgen apparaat, werden mijn borsten geplet voor vier foto's - het was mijn eerste keer. De laborante was gelukkig een aardige vrouw die het niet moeilijker maakte dan nodig.

Toen ik het pashokje uitstapte zaten er weer nieuwe buurvrouwen in de stoelen. Een beetje zenuwachtig vroeg een van hen: 'viel het mee?'. Ja, het viel mee. Nee, het deed geen pijn, niet bijzonder veel tenminste. Prettig is anders maar voor het goede doel had ik het er wel voor over. 

Voorkomen is beter dan genezen! Dat dat waar is blijkt wel uit de cijfers. Voor vrouwen in mijn leeftijdsgroep vermindert de kans om te sterven aan borstkanker met 39% wanneer je deelneemt aan het bevolkingsonderzoek*).

Over een maand - wegens de feestdagen duurt het langer dan normaal - weet ik de uitslag. Ik ga er zondermeer vanuit dat ik geen borstkanker heb maar ben wel blij dat de mammografie gemaakt is.

Als alles goed is dan mag ik me over twee jaar weer melden.

Kate
20 december 2011



- De foto van de onderzoeksbus komt van: http://www.astenoost.nl/content/blogcategory/22/36/9/324/
- De foto van het onderzoek stond op: http://www.telegraaf.nl/vrouw/actueel/10187631/__Bevolkingsonderzoek_borstkanker_heeft_zin__.html

- *) Over het nut van het bevolkingsonderzoek kunt u lezen op:
http://www.rivm.nl/Bibliotheek/Algemeen_Actueel/Nieuwsberichten/2011/Helft_minder_sterfte_door_borstkanker_bevolkingsonderzoek