zondag 30 januari 2011

Tonijnpasta uit de proviandkast

Soms zijn er van die dagen dat je geen zin hebt om in de rij bij de super te mogen staan om af te rekenen hoewel de koelkast akelig leeg is en je onverwacht gasten krijgt, vertrouwde gasten dat wel...

Gelukkig heb ik altijd een basisvoorraad in huis: wat blikwerk, uien, knoflook en meestal ook nog wel een paprika, wat tomaten en/of ander groenvoer. Handig! Verstandig ook. Glas wijn erbij en je komt een heel eind. Zo ook gisteren en wie denkt dat het een middelmatige maaltijd werd of was, heeft het mis :-)!

Herinneringen aan mijn tijd in Engeland: een B&B (Bed and Breakfast) dat langzaam tot studentenhuis werd omgetoverd en ik was een van de eerste vaste bewoners, bovenin de nok van het huis - net als nu maar anders.

De keuken was 's ochtends nog in gebruik voor de B&B gasten maar 's avonds mocht ik die samen met de anderen: een Koreaanse, een Amerikaan en een Spaanse en onze vrienden gebruiken.

De landlord gruwelde toen ik een biefstuk in hete boter in de koekenpan liet zakken. Maar al snel veranderde de horror in fascinatie: 'it seems you do know what you are doing'. Ja, dat wist ik.

Ik leerde er fajitas maken en paella. Speciaal voor mij werd er een Japanse theeceremonie georganiseerd. We verzonnen recepten zoals pasta met een saus van tonijn in blik, prei en roomkaas.


Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat later in Nederland nooit meer gemaakt heb maar de tuna pasta: pasta met tonijn en tomaten aangevuld met dat wat er in huis is zoals kappertjes, olijven, feta, komt nog regelmatig op tafel.

Iedereen vindt het lekker. Je kunt het vooraf maken of snel tijdens de borrel rond de keukentafel in elkaar flansen - zet dan bakjes met olijven, feta en kappertjes neer zodat je gasten kunnen snoepen terwijl jij bezig bent.

Dit is hoe ik het gisteren maakte:

1 blikje tonijn in blik (water of olie afgieten)
1 blik tomaten in blik
1 ui gesneden
1 teentje knoflook door de pers
1 potje kappertjes
olijven zoveel als je wilt of je gasten overlaten :-)
feta idem
1 paprika in blokjes
zwarte peper uit de molen
kruiden, vers of gedroogd bijv. basilicum, oregano, thijm, laurier
bouillontablet verkruimeld i.p.v. zout
geraspte kaas
pasta

Kook pasta volgens gebruiksaanwijzing.

Fruit de ui, voeg paprika toe en bak even aan, doe er de tonijn bij.
Giet er het blik tomaten overheen en pers de knoflook erover.
Voeg kappertjes eventueel met vocht, olijven, feta toe.
Kruimel zoveel van een bouillontablet als gewenst erover en kruid.
Laat nog even doorsudderen. Klaar.

Ik serveerde de pasta en saus apart en zette een schaaltje met geraspte kaas en de fles met wijn op tafel. Voor erbij vierendeelde ik een paar vleestomaten en goot er een scheutje balsamico over.

Mijn gasten waren tevreden en so was I. Ik heb nog saus en morgen smaakt het vast nog lekkerder dan het gisteren al was.

Kate
30 januari 2011