vrijdag 21 januari 2011

Het geheim van een goede krabcocktail

Het was vreselijk druk en onverwachte telefoontjes haalden een streep door het geplande etentje buiten-de-deur. Er waren andere prioriteiten nu en zaken gaan voor het meisje, zelfs als je de volgende dag jarig bent.

Toch wilde ik het vieren. 'Morgen is de dag maar vanavond is de avond', zegt mijn moeder altijd. Thuis eten dus maar wel extra lekker! Ik had zin in een ouderwets heerlijke krabcocktail - hoelang geleden al dat ik die gemaakt had?

Daarna een biefstukje met verse bleekselderij met bosworteltjes en gebakken aardappeltjes en een gewoon lekkere yoghurt van de super met slagroom toe: een koningsmaal! Lekkerder was het in een restaurant vast niet geweest!

Na de koffie zijn we verder gegaan en toen mijn verjaardag begon, waren we nog aan het werk. Even hielden we op, er werd gezongen, gekust en toen moesten we door. Om 1 uur 's nachts was ik weer thuis met een tevreden gevoel. Het nieuwe jaar was productief begonnen.

Het geheim van een goede krabcocktail is natuurlijk de saus. Dit is het recept dat ik al jaren met veel succes gebruik. Ook heerlijk als sausje bij de fondue of gewoon bij de biefstuk, kip of over Hollandse garnalen.

Nodig voor cocktailsaus:


ingrediënten krabcocktail
Slagroom
Hot tomatenketchup
Cognac
Sherry
Worcestersaus
Tabasco
Gembersiroop
Suiker
Paprikapoeder
Komijnpoeder (djintan)

Klop de slagroom flink stijf - denk eraan dat de saus door de drank dunner zal worden en je wilt eindigen met een lobbig geheel. Voeg een kneep ketchup toe om de saus roze te kleuren.

Hierna met beleid een scheutje cognac en sherry toevoegen - meer cognac dan sherry, een theelepel suiker, wat gembersiroop, een halve eetlepel worcestersaus en vijf of zes druppels tabasco, iets paprikapoeder en een snuif komijn maken het af.

Proef! Soms - zoals gisteren - is de saus in een keer goed maar als de mix nog niet naar je zin is, kun je iets meer cognac toevoegen - mijn ervaring is dat dat vaak helpt als ik niet precies weet wat ik nog mis :-).

Even een uurtje wegzetten in de koelkast zodat alle smaken lekker doortrekken is altijd een goed idee. Ondertussen je mooiste grote glazen of coupes uit de kast vissen, afwassen en glanzend wrijven. Saus nogmaals proeven.


Krab onderin het glas leggen eventueel op een bergje krulsla en de saus er genereus overheen lepelen. Afmaken door te garneren met grotere stukken krab bestrooid met wat paprikapoeder en een schijfje citroen op de rand van het glas.

Bon appétit!


Kate
21 januari 2011