dinsdag 5 oktober 2010

Masterchef - The Professionals

Michel Roux Jr., Gregg Wallace
Het is weer smullen op de BBC. Masterchef The Professionals is de tweede week ingegaan. Drie avonden per week: maandag een half uur, dinsdag drie kwartier en woensdag een uur lang houdt de wedstrijd tussen professionele chefs mij aan de buis (BBC2) gekluisterd.


Monica Galetti
In The Professionals is "de cast" iets anders dan bij Celebrity Masterchef of Masterchef. Hier wordt Gregg Wallace bijgestaan door Michel Roux Jr. en in de eerste ronde door Roux' sous-chef Monica Galetti die mogelijk nog strenger is dan haar baas.

Het leuke aan deze serie is dat je in de voorrondes twee korte kookdemonstraties krijgt. Bij de eerste, zg. skills and palette test wordt door Monica aan Gregg voorgedaan hoe zij een simpele handeling volbrengt en daarna het gerecht op smaak brengt en presenteert.

Zo leerde ik vanavond hoe ik gerookte zalm moet fileren, uitsnijden en serveren met ernaast een zalmmousse. Denk niet dat dat een gemakkelijk klusje. De zenuwen speelden de kandidaten duidelijk parten. Meermaals uitte Monica dan ook haar afkeuring: 'I couldn't serve that to Michel' voor ze drie van de vier vertelde: 'you're going to cook for my boss Michel Roux Jr. don't let me down'.

Tijdens de volgende test liet Michel Roux de kandidaten zoals altijd een klassiek Frans recept koken. Ditmaal was het canette au cerise met spinazie en pomme fondant oftewel tamme eend met kersensaus en een tja wat....?

pomme fondant
Al zolang als ik Masterchef volg vraag ik me af wat een pomme fondant eigenlijk is. In het Engels heet het fondant potato maar ik ken de Nederlandse benaming niet en ik heb geen idee hoe je het klaarmaakt. Die laatste vraag is dus vanaf vandaag opgelost. 

Het is een aardappel in een cilinder vorm (zie foto) die eerst in veel boter met zout en peper en eventueel verse thijm bruin wordt aangebakken waarna kippenbouillon tot ongeveer de top van de aardappel wordt toegevoegd. 

Hierin de aardappel garen tot die glanzend bruin en zacht is. Hoelang dat duurt, daar zijn de meningen over verdeeld en het hangt mede af van de grootte van de aardappelschijf, ik zag 20 minuten voor het bakken en daarna nog drie kwartier. Dat lijkt me lang. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd dus ik kan er niets zinnigs over zeggen. 

De kandidaten hadden in elk geval volgens mij niet zoveel tijd om hun gerecht te maken maar het eindresultaat was goed genoeg om alle drie en niet twee van de kandidaten door te sturen naar de kwart finale van 6 oktober. Aansluitend, om 22 uur, begint deze week woensdag de nieuwe serie van The Apprentice op BBC1.

Al met al geniet ik deze weken weer van heerlijke televisie - maar hier begin ik mijzelf te herhalen en is het tijd om naar bed te gaan :=).

Kate
4 oktober 2010




Foto's van boven naar benden komen van de volgende internet sites:
1. http://www.bbc.co.uk/programmes/b00mx9xb
2. http://www.dailymail.co.uk/home/you/article-1223867/Monica-Galetti-stirs-up.html
3. http://www.potatolovers.co.uk/content/recipes/?view=54