zondag 3 oktober 2010

Genieten van de Millennium Trilogie

Na een zonnig dagje gevuld met winkelen, lunchen in het pittoreske Hoorn, in de auto radioluisteren naar de stuntelige en ontluisterende wijze waarop het CDA congres met briefjes in "collectezakken" moest stemmen over deelname aan een eventuele regering die door de PVV gedoogd zou worden - "als u vóór deze motie bent, moet u tégen stemmen", en gezellig lekker thuis eten met familie werd de zaterdagavond afgesloten voor de buis.

Om 21:10 uur begon namelijk de zesdelige televisieserie die Canvas (België 2) gemaakt heeft van de Zweedse verfilming van de "Millennium Trilogie". Hoewel ik zo gevochten heb met mezelf tijdens het lezen van de boeken, wilde ik op de een of andere manier de originele film van "The Girl with the Dragon Tattoo" niet missen. 

Salander en Blomkvist
Ik werd niet teleurgesteld. De film, geregisseerd door Niels Arden Oplev verveelde geen moment en Michael Nyqvist als Mikael Blomkvist en Noomi Rapace als Lisbeth Salander waren geloofwaardig. Misschien boeide de film me omdat er noodzakelijkerwijze in het verhaal gesneden is. 

Henrik met een foto van Harriet
De langdradige familie historie werd met behulp van beelden kort en krachtig als achtergrond neergezet. Hier geen Larsson die niet weet wanneer zijn verhaal omslaat in een college over de geschiedenis van Zweden maar gewoon de prangende vraag van Henrik Vanger wie zijn nichtje Harriet vermoord heeft. Heerlijke televisie!

Elk deel van de "Millennium Trilogie" is over twee zaterdagavonden verdeeld. Ik zou zeggen, kijken volgende week - of de film van "The Girl with the Dragon Tattoo" nog ergens op de kop tikken en over twee weken inschakelen voor "The Girl Who Played with Fire". 

Ik kon geen programma informatie vinden met de tijden maar ik neem aan dat het net als deze week rond de klok van 21:00 zal zijn op Canvas. Ben je te laat, kijk dan van 3 t/m 8 januari 2011 bij de KRO.

Kate
3 oktober 2010


Beide foto's kwamen van dit blog op het internet:
http://hattori-hanzo.over-blog.com/5-categorie-11415105.html