donderdag 7 oktober 2010

Masterchef: tranen en trillende handen

High drama gisteravond bij Masterchef The Professionals - zei ik al: heerlijke televisie, meer dan heerlijk.

Het was de eerste kwartfinale en zes kandidaten - sorry, ik kan nergens foto's van de gelukkigen vinden - krijgen tien minuten om ingrediƫnten uit te kiezen waarmee ze een indrukwekkend gerecht moeten klaarmaken.

Het zijn allen chefs, sommigen langer dan anderen, een enkeling getraind op Michelin sterren niveau: vijf mannen en een vrouw. Haantjes zitten er bij, koks die al direct zeggen te zullen winnen. Ik hou mijn adem in want hoogmoed, zo weten wij allen, komt voor de val.

En dan er is de kok die zo zenuwachtig is dat hij de trilling van zijn handen niet kan stoppen. Ik ben bezorgd want een mes in die handen zou nog wel eens raar kunnen uitschieten... Als je al niet zou kunnen invoelen hoe groot de druk is dan zie je het hier ten volle uitgebeeld.

Charles Campion
Aan het eind van deze eerste test vallen er twee kandidaten af waarna de overige vier in anderhalf uur twee van hun eigen recepten moeten koken en presenteren aan een vakkundig panel bestaande uit drie food critics

Het is altijd amusant mee te luisteren terwijl de critici het menu en later de gerechten beoordelen - ik zou bijna zeggen deconstrueren. Hoe uitgebreider en mooier de beschrijving van de gerechten des te vileiner het commentaar vooraf.

Jay Rayner
Maar proeven kunnen ze - en dat is dan ook waar ze voor zijn "aangenomen" hoewel ik vaak vind dat de jury - in dit geval dus Gregg Wallace and Michel Roux Jr. - de ervaringen van anderen of uit vorige rondes te weinig mee laten wegen bij de uiteindelijke beoordeling en eliminatie.

Enfin, dat was hier niet het geval, kon ook niet het geval zijn aangezien - trommelgeroffel zwelt aan - het chocoladewerk van een van de cocky chefs brak, zijn nougatine mislukte en hij derhalve ervoor koos geen nagerecht te serveren.

Tranen! Ontzetting. Medeleven. Een arm om zijn schouder, de vraag: 'weet je het zeker?', een woord van bemoediging en de gang naar de eetkamer. De mooie zin die uitgesproken zou worden gedecimeerd tot: 'there won't be a desert'.

Daarmee is het vonnis geveld. Hij viel af. Een van de dingen die voor mij bij Masterchef horen is het door mij aanwijzen van degenen die het niet zullen redden. Deze was makkelijk.

Een kandidaat kon nog afvallen: de vrouw maar die had erg goede feedback gekregen, de bibberige of de arrogante kok. Michel zei dat een zwak had voor de Fransman - mag u raden welke van de twee dat is en wie er afviel.

Ik zei al: high drama en uiterst amusant. Het was bijna jammer dat direct erna The Apprentice begon want je wilt eigenlijk niets liever dan nog even nagenieten. Maar goed, dat is het leven - niet alles gaat conform wens of plan :=).

Vanavond een andere afvalshow maar dan op Nederland. Ik kijk naar Expeditie Robinson, ook altijd leuk - anders dat wel. Ik mis de humor die de Engelsen wel altijd vast in hun afvalshows injecteren.

Kate
7 oktober 2010


Charles Campion is een vast panellid van Masterchef maar niet gisteren. De foto komt van: http://www.profilebooks.com/images/authors/a261.jpg

Jay Rayner was wel aanwezig als een van de drie panelleden. Deze foto komt van: http://sharetv.org/shows/masterchef_the_professionals_uk