donderdag 7 oktober 2010

Depressiviteit en suicide: de feiten

Jaarlijks zijn meer dan 700.000 mensen in Nederland depressief (1).

Dat betekent dat zij minimaal twee weken achtereen totaal van niets genieten, geen gevoel hebben, moe zijn en nergens zin in hebben. Twee weken is lang en voor sommigen duurt het langer - en langer en langer...

Jaarlijks denken 410.000 mensen aan suicide; 94.000 mensen doen een poging zichzelf te doden; 1.500 van deze mensen slagen daarin (2).

Op 6 oktober werd het leven zo ondragelijk dat Antonie Kamerling besloot dat de dood beter is dan het leven.

De hele avond heb ik gehoord hoe sterk zijn vrouw, Isa Hoes is en ook hun zoontje Merlijn. Dat is prima zolang die kracht geen ondoordringbaar scherm gaat vormen waar het verdriet, de rouw, de rauwe emoties die er onherroepelijk zullen zijn en getoond willen, moeten worden niet meer doorheen kunnen komen (3).

Mocht je nadenken over zelfmoord en je kunt of wilt er niet over praten met je familie, vrienden, je huisarts, pastor of dominee, dan is er 113online en anders, ook als je iemand verloren hebt door zelfdoding, kun je terecht bij Korrelatie.

Kate
7 oktober 2010


De foto komt van: http://www.depers.nl/entertainment/514937/Antonie-Kamerling-1966-2010.html

De feiten vond ik op:
(1) http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/19720-depressies-de-belangrijkste-feiten-op-een-rij.html

(2) http://www.nu.nl/wetenschap/991840/jaarlijks-94000-zelfmoordpogingen.html n.a.v. een onderzoek door het Trimbos Instituut in 2007.


(3) Dit is slechts mijn opinie. Ik heb geen medische achtergrond. Ik ben geen psycholoog of psychiater en ik heb geen medische of academische onderbouwing van mijn mening gevonden. Het is slechts wat ik denk dat goed is, niets meer en niets minder. Raadpleeg eventueel een arts indien u denkt dat dat nodig, nuttig of raadzaam kan zijn.