vrijdag 1 oktober 2010

Amsterdam brandt en ik ben laaiend

Terwijl de krakers Amsterdam afbreken, helikopters al uren boven mijn hoofd cirkelen, sirenes onderstrepen dat het niet fijn is hier in het Centrum en ik vecht tegen opkomende hoofdpijn, ga ik voor de televisie zitten. 

Het is vrijdagavond en als het even lukt, kijk ik op BBC2 naar "Gardners' World". Vanavond stond er een special geprogrameerd en mijn televisiegids gaf niet aan dat het zou gaan over het groeien  en tonen van wedstrijdgroente - zo vertaal ik maar wat hoekig growing and showing exhibition vegetables.

Dat ik het onderwerp vooraf niet kende was maar goed want hoe kan zulks interessant zijn? Nou, dat was het en meer ook. Dit was nu echt weer zo'n onderwerp dat me pakte en in het scherm trok.

Wat een inzet en passie is er nodig om simpele uien zodanig te telen dat ze zeg maar show-waardig worden: uniform van uiterlijk, glanzend, precies zwaar genoeg. Wortelen, alle drie precies even lang, even dik, met een zachte tandenborstel schoongemaakt en keurig getrimd.

Wat je als toerist of onschuldige toeschouwer van een tv programma af zou doen als een onschuldige tik of een malle hobby is zoveel meer dan dat voor de deelnemers, hun familie en de juryleden - eigenlijk precies zoals dat voor elke serieus bedreven hobby of passie geldt.

Ik weet niet goed wat ik er over kan zeggen behalve dat ik ademloos keek hoe een van de presentatoren van "Gardners' World" zich voor het eerst voorbereidde op deelname aan zo'n wedstrijd. 

De adviezen die gul werden gedeeld door veteranen die vele vaantjes en medailles hadden gewonnen. De zorg en emotie die getoond werden tijdens het telen, het prepareren en tonen van de groente: geweldig. 

Ik wou dat iedereen altijd zoveel zorg en liefde voor zichzelf en anderen kon opbrengen. Nog steeds ronken de helicopters boven mijn hoofd.

Ik wil niet weten wat het invoeren van een wet die gewoon verbiedt dat je andermans eigendom steelt - want dat is kraken - voor gevolgen heeft voor winkeliers, bewoners, gebruikers van mijn stad. Het maakt me zo kwaad...

Maar door het programma dat ik zag is mijn hoofdpijn gezakt. Ik gloei nog na als ik aan de prachtige preien denk die tentoongesteld werden. Nee, mijn prei zal bijlange na niet zo dik worden, zo recht, zo mooi wit. Ik teel niet om groot, groter, grootst of mooi, mooier, mooist. 

Ik teel omdat ik denk dat tuinieren goed is voor de ziel. Omdat wroeten in de aarde zo helend is en de weg van zaadje naar plant adembenemend. Omdat ik een dak boven mijn hoofd heb en voor het eerst van mijn leven kan beschikken over een eigen balkonnetje. 

Denk niet dat ik geen begrip heb voor de nood van hen die dat niet hebben. Toen ik terugkwam uit de U.K. was er voor mij, geboren en getogen Amsterdamse ook niet direct een woning beschikbaar. Soms moet je even met minder genoegen nemen, met iets verder van het Centrum of zelfs even buiten Amsterdam.

Maar in Amsterdam anno 2010 staan heel veel woningen al heel veel jaren leeg die nooit gekraakt zijn of zouden worden. Die woningen bevinden zich namelijk bijvoorbeeld in galerijflats, ergens in een deel van de stad waar het wat minder levendig is.

Er zijn echt woningen te krijgen - zelfs in Amsterdam maar blijkbaar moet de woning precies in "de goede buurt" liggen en als dat niet direct lukt dan gaat men andermans bezit maar innemen en afbreken? Bizar!

Het zal wel aan mij liggen maar ik heb zoveel meer bewondering, respect voor mensen die vol trots laten zien hoe je producten teelt en toont dan voor hen die met bivakmuts en fakkels en breekijzers andermans product vernielen. 

Ik weet niet zeker of liefde altijd overwint maar oorlog heeft nog nooit iets opgelost en stadsguerrilla is misschien nog wel erger dan oorlog. De stad brandt; ik ben laaiend - jammer dat die woede het op het blog gewonnen heeft van het vuur, die gloed in mij die ik wilde overbrengen naar aanleiding van die groentewedstrijd in de U.K.

Such is life, that's me.

Kate
1 oktober 2010


Alle foto's - behalve die van de helicopter - komen van het internet. De foto's die het geweld van de krakers laten zien, zijn gemaakt tijdens de onrust van 1 oktober op het Spui en in het centrum van Amsterdam.

Foto verantwoording van boven naar beneden:

1. Helicopter
eigen foto


2. Uien
http://www.allotment-diary.co.uk/Giant-exhibition-show-onion-2010.html

3. Wortelen
http://www.allotment-diary.co.uk/Exhibition-long-show-carrot.html

4. Jurering wortelen
http://www.independent.co.uk/life-style/food-and-drink/news/a-slice-of-britain-carrots-and-leeks-do-battle-for-the-vegetable-crown-1782526.html

5. Bonen
http://cityexile.wordpress.com/tag/potatoes/

6. Omgegooide auto
http://www.nrc.nl/binnenland/article2626652.ece/Krakersdemonstratie_escaleert_in_Amsterdam

7. Prei
http://callybooker.wordpress.com/page/2/

8. Flatgebouw Het Breed in Amsterdam Noord
http://www.duurzameenergiethuis.nl/energie/woningcorporaties-in-amsterdam-investeren-in-duurzaam-energiesysteem-4506.html

9. Brand
http://www.at5.nl/artikelen/49306/krakersprotest-op-het-spui-begonnen