vrijdag 29 april 2011

Registratie van een huwelijk

Aan het einde van een lange dag Kate & William, verdwaalde ik in televisieland en bevond ik mij onverhoeds aan tafel bij Matthijs van Nieuwkerk tijdens De Wereld Draait Door.

Rudolf Spoor
Daar zat Rudolf Spoor, de man die het huwelijk van Willem-Alexander & Maxima regisseerde.

Fascinerend hoe hij terugblikte op de t.v. registratie van het Britse koninklijke huwelijk. 

Zo fascinerend dat ik op de site van De Wereld Draait Door alle fragmenten van eerdere afleveringen met de heer Spoor heb teruggekeken. Hij was er blijkbaar al dagen te gast geweest om vooruit te blikken.

Wat een zegen overigens dat dat kan: een deel van het programma terugkijken :-), dat je zelfs op naam van de bezoeker kunt selecteren. 

Hij bleek eigenlijk zonder dat ik dat zelf door had gehad precies de vinger te leggen op dat wat ik onbewust gemist had tijdens het kijken: de emotie. 

Niet helemaal waar want ergens in het begin was ik wel geëmotioneerd - nu ben ik dat nogal snel wanneer liefde en romance in beeld worden gebracht en ik denk dan ook dat de emotie in mij meer met mezelf te maken had dan met het beeldverslag van het huwelijk en alles er omheen.

Spoor verwoordde ongevormde gedachtes die ik had gehad tijdens de uitzending. Waarom zagen we niet Williams eerste blik op zijn bruid? Waarom zagen we geen tranen van moeder Middleton? Hoe had Kate haar sluier zo snel naar achteren kunnen slaan - hoe zeg ik het eleganter?

broer en ouders Kate Middleton
Enfin, het is voorbij. Er was een kus, het waren er zelfs twee. Het deed me weinig tot niets. 

Jerusalem was mijn hoogtepunt - oh, en het beeld, eindelijk een gericht beeld!, van de vader van Kate die uit volle borst God save the Queen meezong - te zien vanaf de 54e seconde in het filmpje :-).

Eigenlijk was dit voor mij een mooi eind van de reportage geweest. Maar zo werkt het natuurlijk niet als je een huwelijk verslaat. Dan moet er namelijk nog gekust worden en natuurlijk geklotst in de koetsen. 

Hou me ten goede: het zijn prachtige beelden, die van de cortège - geweldig woord! - op The Mall.

cortège op The Mall
Okay, ik wijzig mijn woorden: dat beeld van paarden, toeschouwers, vlaggen, koetsen, uniformen - dat was wat mij betreft een waardig einde van de dag geweest :-).

Meer spektakel dan dit kun je niet krijgen. Dit zie je nergens anders. Dit is het sprookje, niet dat kusje op het balkon waarvan je gaat blozen alsof je niet al - hoelang? - bijna een jaar samenwoont en jaren een studentenhuis met drie bewoners waaronder Kate gedeeld hebt.

Flauwekul dat gekus op balkons :-).

Spannender, veel spannender was de crowd control die eraan vooraf ging. Met de juiste muziek eronder had het bloedstollend spannend kunnen zijn dat beeld van al die honderdduizenden die langs The Mall en elders hadden gestaan en allemaal die kus wilden zien en dus en masse richting Buckingham Palace optrokken. 

op weg naar Buckingham Palace over The Mall
Petje af voor de toeschouwers in Londen en de politie die stapvoetsgewijze de massa voorgingen. Gelukkig verliep het goed. Gelukkig brak er geen paniek. 

Gelukkig was er geen domme oproerkraai die uit was op ellende en daarin slaagde. Iedereen bleef kalm, volgde de paarden en politie-te-voet. Niemand had haast want er was tijd genoeg om van A naar B te gaan.

last van het lawaai
Ach, en dat dan de laatste beelden van die kusjes waren - hmmm dat was die mensen in de menigte van harte gegund maar wat had ik een medelijden met dat kleine bruidsmeisje dat zoveel last had van het lawaai...  Of was het toch van de kus naast haar :-)?

Morgen ben ik dat kleine meisje - ik ben het nu al. Immers, Koninginnenacht is al uren bezig en mijn oren, ik heb er last van. Dat gaat nog wat worden morgen met minimaal drie podia strategisch opgesteld rondom mijn woning.

Ik wens u veel plezier en crowd control zoals vandaag in Londen!

Kate
29 april 2011



De afleveringen van De Wereld Draait Door met Rudolf Spoor zijn hier te vinden: http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/Gasten.617.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=22143&tx_ttnews[backPid]=615&tx_ttnews[cat]=1759&cHash=758a849485d8068a43d940bb17a52dfa

God save the Queen:  http://www.youtube.com/watch?v=PUFdT5EwdxI
Jerusalem: http://www.youtube.com/watch?v=BzBo1cjEmLA

Beelden van The Mall: http://www.dailymail.co.uk/news/article-1381795/Royal-Wedding-kiss-Prince-William--Kate-Middleton-drive-away-vintage-Aston-Martin.html
Foto van bruidsmeisje: http://www.mirror.co.uk/news/royal-wedding/2011/04/29/royal-wedding-bridesmaid-grace-van-cutsem-covers-her-ears-as-prince-william-and-kate-middleton-kiss-115875-23095488/