dinsdag 26 april 2011

When Summer Ends

Okay, er is iets raars aan de hand - je weet wel: het suddert en suddert en je doet en leeft je leven en opeens vallen stukjes samen en ontstaat er iets nieuws. 

Okay, okay, zo is het niet natuurlijk. Hmmm... Hoe ga ik het gevoel nu verwoorden? Laat ik het proberen - vergeef me als ik het niet "pak" of over kan brengen...


 


Brian May speelde in Vlissingen en schreef op zijn soapbox lovende woorden over de muziek Van Velzen. 

Ik las ergens anders uit de mond van Roel van Velzen - sorry, ik heb geen notitie gemaakt - dat Brian via YouTube al kennis had genomen van de muziek van Van Velzen.

Kijk, en toen ben ik dat ook maar eens gaan doen en ik stuitte op het wonderschone When Summer Ends uit 2008, geschreven als titeltrack van de film Zomerhitte.

Ik ben een beetje wereldvreemd misschien maar ik heb het allemaal gemist: het nummer in 2008, de film, het Gouden Harp Gala - ik had nog nooit bewust naar VanVelzen geluisterd :-). Dat is niet erg. Maar het is zo vreemd...

De tekst, de lading van het lied - nogmaals, de film ken ik niet en het boek van Wolkers net zo min.

Zoals ik dan ben als een nummer me raakt, ik zocht en vond en zong mee met de lyrics. Op zoek naar een goeie foto, de diverse versies beluisterend: welke was het beste, de studioversie met clip, of die gebracht tijdens het Gouden Harp Gala, of... 

Opnieuw en opnieuw schalde het door mijn kamer:

I know our time is now
Still I tell myself somehow
This thing won't end as it began
You're still here when summer ends (V)

Ik las, ik zong, ik voelde de lyrics en tja... die zomer is al lang voorbij en het eindigde in mijn geval wél zoals het begon.

Dear friend goodbye
No tears in my eyes
So sad it ends
As it began (Q)

Zouden Roel van Velzen en John Ewbank bij het schrijven van de song hebben geweten hoe hun woordkeuze hen zou verbinden met Brian May's White Queen (as it began)?

This thing, oh
This love won't end as it began
You'll still be here when summer ends

Ever since I met you
I've been waiting for the snow to fall (V)

Sneeuw. Fuck! Sneeuw. 
 
Ever since I met you
I've been waiting for the snow to fall
Waiting for the moon to call
The sun out of my eyes (V)
White Queen how my heart did ache
And dry my lips no word would make
So still I wait
(Q)
Later die dag zou het sneeuwen. Terwijl de dikke vlokken neerdwarrelden en de bomen bedekten, de klinkers, de speeltoestellen waar zomers kinderen op spelen, kinderen die ik zelf niet heb, ging de telefoon. (K)
Ever since I met you
I've been waiting for the snow to fall (V)

Er spreekt eenzelfde dreiging uit, gevoel van: dit kan niet waar zijn - misschien zelfs een fatalistisch berusten in dat wat onherroepelijk komen gaat.

Zie ik te veel? Spoken? Trek ik weer van alles: Queen, VanVelzen, de winckel Van Sinckel bij elkaar?

Maar ondertussen - misschien moet de kernzin wel zijn: I know our time is now. Nu, niet over twintig jaar of als dit of dat en zus of zo - nu. Daar schiet het verhaal, mijn verhaal echter niets mee op. 

En ikzelf? Misschien, aangezien er geen "ons" is en steeds minder, moet ik maar doen of het nu mijn tijd is. Niet langer wachten op de sneeuw. Niet wachten op het telefoontje, de telefoontjes. Op verlossing of de graal.

Ik moet "het" nu doen, wat dat "het" ook moge zijn, maar hoe dat moet, weet ik niet. Morgen, straks, over minder dan tien uur moet ik weer present zijn in het verzorgingstehuis.

Daar zit je dan met je goeie voornemens en diepere lagen gevoeld in een lied, in regels ervan en je voelsprieten, cross-lateraal...

And I don't dare to look away
Afraid that you might disappear
And you were never really here
It's all been in my mind again (V)

Ja. Zo is het. Maar het is ook half 2 in de nacht en ik moet nu echt naar bed. Jammer. Te vroeg en veel, veels te laat.

Kate
26 april 2011




(V) is voor Van Velzen:
- De foto is een still uit het optreden tijdens het Gouden Harp Gala: http://www.youtube.com/watch?v=4KrbmsFYO_s&feature=player_detailpage

- When Summer Ends, de videoclip is te zien: http://www.youtube.com/watch?v=FWkBMbhAYPM&feature=related 

- When Summer Ends de hele songtekst is te vinden: http://www.moron.nl/lyrics/van-velzen/when-summer-ends-lyrics.html


(Q) is voor Queen, Brian May:
- White Queen (As It Began), een vroege uitvoering is te zien: http://www.youtube.com/watch?v=PvE-N4BgfIU 

White Queen (As It Began) de hele songtekst is te vinden: http://www.moron.nl/lyrics/queen/white-queen-lyrics.html


(K) is voor Kate Schrijft en refereert aan een van de vorige blogs: Een gruwelijk verhaal - Pasen 2011