vrijdag 15 april 2011

Masterchef: The Professionals 2009

Michel Roux Jr., Greg Wallace
Ergens eind vorige, begin deze week belandde ik op Net5 in afleveringen van Masterchef: The Professionals 2009. Avond aan avond trok het programma mij om 18:30 uur naar Net5. 

Ik heb deze serie al gezien waarschijnlijk op de BBC maar dat blijkt niet uit te maken. Met het aloude plezier dat het aloude formaat van Masterchef me altijd al gaf kijk ik opnieuw.

Ik zag nog een deel van de eliminatierondes waar een van de vier of vijf kandidaten doorgingen. Ik zag twee kandidaten tegen elkaar strijden in Michelinkeukens en later in de Masterchef keuken. 

Daniel, Marianne, Steve
Uit die strijd kwamen vijf koks naar voren en vanavond werden de drie finalisten bekend: Daniel Graham, Marianne Lumb en Steve Groves

Het leuke is dat Daniel en Steve - die duidelijk een hele goede band hadden opgebouwd - samen doorgingen aan het eind van de aflevering waarin zij het tegen elkaar op moesten nemen.

Uitzonderlijk, maar beiden kookten zo goed gekookt dat juryleden Michel Roux Jr. en Greg Wallace geen andere keuze zeiden te hebben. 

Terecht hoor, kijk maar even naar het plaatje van een van de gerechten die Steve maakte. Wie durft het aan om een gepocheerd eitje te serveren aan eigenaren van sterrenrestaurants?

Poached hen's egg with wood smoke
and truffled soldiers
Maar zo? Door de rook van hout geparfumeerd, met truffel-soldaatjes, een exquise salade - klein maar fijn - en een wafeldun stukje toast? Sjiek, spannend, gek? Wow! I rest my case. Topklasse!

Volgende week zit ik dus iedere avond even te genieten van weergaloze televisie, zonde van de reclameblokken tussendoor. Helaas ken ik de uitslag al maar misschien maakt dat kijken nog wel interessanter. 

Mocht u niet willen weten wie er gaat winnen, kijk dan vooral pas na afloop op het internet :-). De links bij de foto-verantwoording geven leuke inkijkjes in de gerechten die gekookt zijn.

Kate 15 april 2011






De drie foto's komen van het internet:

- Foto van Michel Roux Jr. en Greg Wallace

http://www.thefirstpost.co.uk/53941,people,news,michel-roux-jr-brings-a-touch-of-class-to-masterchef-the-professionals

- Foto van de finalisten Daniel Graham, Marianne Lumb, Steve Groves
http://www.flickr.com/photos/meemalee/4042857226/

- Foto van het gepocheerde eitje van Steven Groves
http://www.meemalee.com/2009/10/masterchef-professionals-final-2009-2.html