woensdag 16 februari 2011

Irritant begin Masterchef

Gregg Wallace en John Torode
Terwijl ik dit type is Masterchef 2011 net een half uur bezig. Eigenlijk hoef ik al niets meer te zeggen: elk ander programma zou ik twintig minuten geleden afgezet hebben.

Waar het aan ligt? Wordt het nog beter? Ga ik morgen weer kijken? Hmmm...

Ja, daar heb ik dan toch de uitknop gevonden bij de zoveelste emotionele kandidaat, in dit geval een giebelende dame die ik al niet eens meer heb zien koken maar die wel de felbegeerde Masterchef schort overhandigd kreeg: zij is door en mag deelnemen aan de competitie.

Natuurlijk is dit niets voor mij. Het programma of in elk geval deze aflevering is verworden tot een versie van Idols, X Factor, Britain's Got Talent compleet met audities, meelevende familieleden en tranen van verdriet c.q. vreugde.

Mij raakt het niet. Of wel. Wel. In negatieve zin. Ik irriteer me rot.

Of het beter wordt, kan ik niet zeggen. Een snelle Google zojuist leerde me dat zodra er twintig kandidaten over zijn, de 'gewone' routine van Masterchef begint. Laten we het hopen maar eerlijk gezegd kan ik het me niet voorstellen.


Men heeft dit format voor het eerst uitgeprobeerd, denk ik, tijdens het zeer succesvolle Masterchef Australia. Ik heb er flitsen van gezien - het was een grote groep mensen die kookten en ook workshops kregen. 

Ik spreek nu uit mijn hoofd, misschien heb ik het wel ter plekke verzonnen of niet goed gezien. Volgens mij was Masterchef Nederland - ik ken de 'echte' titel niet omdat ik het nooit gezien heb - ook gestoeld op dit concept.

Dus wordt het beter? Ongetwijfeld. Als ik afga op de in de U.K. zeer succesvolle kritieken van de Australische variant en de naar ik meen goede recensies van het programma met Renate Verbaan (wie?) - dan zal het absoluut goed komen.

Ga ik morgen kijken? Nou... Uhm... 

Kijk, vandaag - het half uurtje dat ik zag - konden kandidaten afvallen of een schort ontvangen waarmee ze direct door waren als kandidaat maar wanneer Gregg en John het niet met elkaar eens waren dan kregen ze een herkansing aangeboden.

U voelt vast al bijna een additioneel irritatiepunt mijnerzijds: de Gregg en John show - klinkt als: 'my learned colleague here disagrees with me and therefore you'll have to come back tomorrow to cook again and convince him etc.etc.'.

Morgen krijgen we dus de herkansingen. Vrees ik. Denk ik. Wil ik niet zien.

Hoe nu verder? Afwachten. Kijken of ik eraan denk volgende week woensdag in te schakelen om 22:00 uur - dan zouden we terug moeten zijn bij de aloude invention test hoewel dus in een nieuwe keuken cum studio.

Zucht. Zei ik al dat ik altijd wat moeite heb me aan nieuwe situaties aan te passen? 'Aanpassingsproblemen' noemden ze dat nogal vernietigend op de lagere school. 

Enfin, het heeft er waarschijnlijk niets mee te maken maar ik heb problemen met deze nieuwe versie van een geliefd programma. Het is te veel een show geworden en meer kan en wil ik er (nu) niet over zeggen behalve: jammer!

Kate
16 februari 2011

De foto van Gregg Wallace en John Torode in de nieuwe studio komt van: http://www.ukgameshows.com/ukgs/Masterchef_Goes_Large