zondag 1 juni 2014

Mijn missie: leven, niet overleven


Terwijl ik denk over doodgaan, de dood, schrijf ik een verhaal dat als titel Leven krijgt. 'Missie volbracht', schrijft iemand minuten nadat ik het verhaal op mijn blog heb gezet. Maar wat is mijn missie? Schrijven? Leven? Sterven?

Wat betekent missie? Ik ken uit de managementliteratuur natuurlijk de verwante term mission statement. Dat helpt maar ten dele. Mijn goede vriend Van Dale rept in de achtste en laatste regel van de definitie van missie over: taak, opdracht, roeping. Wow. 

Terug naar dat blog van ongeveer een jaar geleden: Waar leef je voor? maar nu serieus, voor het echie. Toen kwam er geen antwoord maar was er wel onverwachts schrijfinspiratie. In de zomer van 2013 schreef ik verder aan Kersttijd. Zie, ik weet wel wat mijn missie is of moet zijn.

Schrijven - hoe en wat en waarover, dat regelt zichzelf wel, als het licht goed is en de pioenrozen in de winkels liggen :-) en ik me niet laat afleiden van dat gevoel of die ene zin die om uitwerking en verkenning vraagt. Ik weet dat schrijven mij doet stromen en vice versa.

Terug naar het verhaaltje dat ik deze week als in een flow opschreef. Het kostte enige moeite de titel te ontdekken maar het stond er echt: 'Ik wil leven'. Leven op mijn eigen voorwaarden, mijn eigen leven leven. Het woord leven kwam er acht keer in voor. Bijzonder.

Leven als missie? Pffff. Op mijn eigen kleine intieme manier ben ik zeker een levenskunstenaar maar het zal niet zo lijken voor de buitenwacht. Fuck die buitenwereld. Wat die ervan vinden interesseert me al helemaal niet - zei zij stoerder dan ze is :-).

Hoe dan ook, leven. Even wat steekwoorden: schrijven, tuinieren, koken, gamen, thuis zijn. Is dat ook leven? Zeker en vast. Heerlijk! 'Jij moet verhuizen, een huis met een tuin zonder buren waar je met het openbaar vervoer alle kanten op kunt en voorzieningen aanwezig zijn'.

Ja. Goed gezien, surrogaat-dochter van mijn moeder. Dat was en is het plan maar dat kan niet zolang ik ziek ben. Nog steeds voel ik me niet ziek. Dat wil ik graag zo houden. Zelfs als ik er tien jaar bij krijg, wil ik niet eerst twee jaar ziek zijn om er maar half gezond weer uit te komen. 

Tijdens het zoeken naar een plaatje dat past bij de wens te willen leven, vind ik bovenstaande tekst. Hoe treffend! Dit is dus mijn stelling voor morgen tijdens mijn spannende gesprek, mijn missie voor de komende tijd: ik wil leven, niet slechts overleven.

Kate
1 juni 2014


Het plaatje vond ik online terwijl ik beeld zocht bij de zoekwoorden 'I want to live'.