vrijdag 24 september 2010

Sambal van het landgoed

Het was tijd, hoog tijd, de Spaanse pepers van mijn landgoed te verwerken maar ik wist niet hoe. Ik had nog drie potten chili jam in de koelkast en ik wilde iets anders. Sambal lag voor de hand maar welk recept? Duizenden recepten, vaak overgenomen van een andere site, met prachtige namen. 

Ik las de ingrediëntenlijsten: veel kemirienoten en tja, die van mij kwamen nog uit het huis vóór het voorgaande huis en daarmee uit de vorige eeuw. Weggooien die handel! Appie over de brug heeft weinig en dus ook geen kemirienoten. Zucht. Verder zoeken op het internet. 

Ik stond klaar bij het fornuis en ontdekte dat de knoflook op was. Het schoot allemaal niet op. Mijn volgende boodschappenlijstje bevatte naast knoflook ook citroengras want ook dat wordt veel gebruikt. Wonderbaarlijk genoeg vond ik het "vers" in het koelvak.

spaanse peper, ui, gember,
knoflook en citroengras
Goela djawa heb ik maar direct vervangen door rietsuiker dat ergens onderin het schap met zakken vol te vinden was. En zo haalde ik in huis waarvan ik dacht dat ik het nodig zou kunnen hebben voor het geval ik weer inspiratie en kooklust zou krijgen.

Die was er vanmiddag. Opnieuw kroop ik achter de computer. Dit keer op zoek naar sambalrecepten zonder kemirienoten. Amandelachtig, zo werd de smaak van de noten omschreven. Amandelen heb ik nooit in huis en de verse hazelnoten waren net allemaal op maar ik had wel een flesje sesamolie... :=).

Dit is mijn recept van wat ik heel saai "sambal van het landgoed" noem:

scheutje olie - ik had alleen olijfolie
sesamolie - niet te veel
1 grote ui - kleingesneden
3 knoflookteentjes - geperst
6 Spaanse pepers - ontdaan van zaden en vliezen en klein gesneden
4 laurierblaadjes - niet te groot, niet te klein
1 serehstengel - dwars doorgesneden en toen gehalveerd
2 cm verse gember - geschild en in tweeën gesneden
0,5 theelepel djahé
1 theelepel djintan
1 theelepel ketoembar
1 theelepel laos
stukje trassi - opgelost in een borrelglas heet water
0,5 glas water
1 eetlepel ketjap manis
8 eetlepels rietsuiker
scheutje citroensap
snufje zout

Doe de olie in een wok - het zal ongetwijfeld ook in een andere pan lukken. Mijn wok is non-stick en ik gebruik hem voor alles: van soep tot stoofschotel en natuurlijk voor roerbakgerechten.

Olie in pan warm, niet heet, laten worden en ui zachtjes glazig laten worden. Knoflook toevoegen en de Spaanse peper. Na een paar minuten alle kruiden en specerijen toevoegen. 

Ondertussen de trassi oplossen en als het geheel in de pan wat droog lijkt te worden het trassi-water toevoegen. Opnieuw na enig pruttelen en indien het mengsel te droog lijkt, water en ketjap toevoegen alsmede suiker, citroensap en zout.

Na nog wat op het vuur - dat hangt af van de gewenste dikte - het mengsel in de foodprocessor en even goed "blitzen". Daarna alles nog even terug in de pan op een laag vuur doorpruttelen.  

Zorg dat er goed ontsmette glazen potjes klaarstaan op een vochtige handdoek. Vul de potjes, draai de deksel erop en zet ze omgedraaid op de handdoek - minimaal vijf minuten maar ik wacht even tot alles afgekoeld is.

Ik ben niet zo geduldig en ook niet een heel georganiseerde foodblogger maar toen ik de sambal in de potjes had en op de klok keek waren er 50 minuten, misschien een klein uur verstreken sinds ik begon.

sambal van het landgoed
Oh en de sambal, wat ik ervan proefde, was heerlijk zoet met een kruidige smaak en heel erg scherp zelfs zonder de zaadjes maar misschien ben ik gewoon een mietje :=).

Ik vulde een heel klein en een groter potje en ik heb geen idee, voor u me dat gaat vragen, hoelang het houdbaar is. Vanavond eet ik overigens witlof met ham en kaas dus de sambal blijft dicht.

En, er liggen nog tien rode pepers te wachten op meer kooklust en de chili planten zitten vol met groene pepers waar ik ook iets mee wil doen. Dit is nog niet het einde dus van het chili avontuur.

Kate
24 september 2010