maandag 20 september 2010

Tegen de winterdepressie

vanaf de drempel van de deur
Het lijkt erop of de herfst al begonnen is, regen en wind teisteren mijn gemoedstoestand maar vanaf de balkondeur en ook als ik vanaf het plekje waar de pc staat naar rechts kijk door het glas van die deur dan is het uitzicht spectaculair en opbeurend (uplifting klinkt toch echt veel beter!).

Het duurde lang voor de zinnia's gingen bloeien maar wat was het het wachten waard! Prachtig hoge oranje, zuurstok roze en lichtrode bloemen. Ik geniet er elke dag van en de bloei is nog niet ten einde.

zinnia's voor, viooltjes en
hebe links, cyclamen rechts
In een hangbakje aan de trellis - het klimrek tegen het balkonrek - heb ik paarse hebe en viooltjes in drie kleurcombinaties geplant. Op de foto kun je links nog net zo'n wit-paars viooltje zien. Ik heb ze ook in het geel-paars en donkerrood. 

Rechts - ik kan ze net zien vanaf mijn pc tafel - hangt een bakje cyclamen. Gekocht vanwege de knal roze-rode kleur. Daarmee hoop ik de winterdepressie buiten te houden en mocht dat niet werken dan heb ik er in elk geval zo vanaf het eind van de zomer al heel veel plezier aan beleefd.

Vanavond at ik de eerste zuurkool van het seizoen. Heerlijk! Koud weer heeft ook zijn voordelen :-) en morgen is het, als het waar is, weer een paar dagen lekker weer. Ik ga bloembollen planten: sneeuwklokjes die in januari bloeien. Gele en witte krokussen die in februari voor zon moeten zorgen en rode, paarse en witte anemonen die in maart kleur gaan brengen.

Zo neem ik mijn maatregelen. Het is nog niet zo lang geleden dat ik voor mezelf bepaalde dat ik mij in het grijze natte seizoen minder prettig voel - ik vergat dat telkens weer als het lente was geworden. Ik weet niet of wat ik voel onder de term winterdepressie valt maar het bekt wel aardig die term. 

Maar goed, sinds ik weet dat donkerte mij beroert - nu ik dat weet - kan ik er iets tegen doen. Ik had nooit eerder een balkon en ik heb geen idee of het werkt maar gezien de vreugde die ik al maanden beleef aan mijn landgoed zou het me niet verbazen als ik ook in de winter me lekkerder voel met of door mijn plantjes.  

Kate
20 september 2010