dinsdag 29 juli 2014

Kutdag


Ja, en toen brak de dam... :-). 

Na maanden van - van wat? Na een periode waarin ik het allemaal aankon, mensen me maar wat sterk vonden (en vinden), ik mijn ziekte onder ogen zag en pragmatisch dacht en deed met af en toe een traantje in de beslotenheid van mijn huis, brak vandaag de dam.

Alsof de overvloedige regenval van gisteren in het hele land, vandaag ook bij mij voor overstroming zorgde. Huilen, tranen, amper meer te stoppen en getriggerd door broer die lief genoeg opnieuw probeerde te overtuigen van het feit dat het allemaal wel mee zou vallen met de chemo.

Daarenboven vond hij dat een maatschappelijk werkster inschakelen beslist een goed idee was omdat hij niet de enige in mijn leven wenste te zijn. Daar ging ik dan de zeephelling af. Houvast weg. Alles weg. Hoppa het diepe in. Heibel in het doktershok, tranen, drie keer in de rondte - hopsasa.

'We gaan het toch maar doen', concludeerde de vervangster-oncologe en ik beaamde. Bam. Baf. Of ik morgen kon? Tuurlijk. Hoe eerder hoe beter. De planning stond het niet toe. Overmorgen begin ik met de eerste kuur zoals het zo verhullend heet. Fuck that.

Maar ik ga het wel doen natuurlijk. En ik ga het ook nog redden ook, met of zonder houvast, met of (liever) zonder maatschappelijk werk, met of zonder vangnet. Gewoon doen. Ogen dicht, alleen op mezelf en de wisselende oncologen vertrouwend. Meer keuze heb ik niet.

We vierden het niet. We gingen nog langs de super, broer bracht de tas omhoog en ik at alleen. Niet erg. Ik ben voorbereid. De provisiekast gevuld alsof de oorlog aanstaande is. De pruik is in huis. Petje, mutsjes, alpino en hoed liggen klaar. De medicijndozen van mijn moeder liggen hier, gevuld voor gebruik.

Ik hoef alleen nog maar even een paar telefoontjes te plegen: buurtzorg, taxivervoer, huisarts misschien, fysio. Ik hoef alleen nog een account bij de moderne SRV man te maken. Ik hoef alleen nog te zorgen dat ik ook mijn derde, laatste voordeur van bovenaf kan openen. Dan ben ik klaar voor de start.

Het was een kutdag in meerdere opzichten, ik kan er niets anders van maken.

Kate
29 juli 2014

De foto vond ik op Canstockphoto.nl, foto identificatie: csp17181067, geüpload door sveta3.