woensdag 7 november 2012

Gepassioneerd koken


Professional Masterchef is gisteren weer van start gegaan op de BBC. Volgens mij zag ik vorige week ergens - ik meen dat het België was - de laatste reeks Masterchef: The Professionals die ik gevolgd heb. Heerlijke tv.

Beproefd recept maar op een of andere manier niet voorspelbaar zoals andere programma's die ik ooit volgde dat wel zijn geworden. Geen idee waar dat aan ligt maar waarschijnlijk aan de passie die met koken gepaard gaat.


De passie om aan een meester op zijn vakgebied te tonen wat je waard bent. De passie van die meester om mensen naar zijn niveau te trekken. De emoties die echt lijken - geen toneelstukjes hier.

De strijd. Ben benieuwd hoe de strijd dit jaar uitpakt. Ik herinner me voorgaande series. Mooie gerechten. Spannende opdrachten. Hagelscherpe kritieken. En humor. Prachtige mensen die boven zichzelf uitstijgen en mij meevoeren.


Op Nederland volg ik geen van de kookprogramma's - noem mij maar een snob. Het zijn herkenbare maar zwakke aftreksels van wat er op de BBC al jaren in volle glorie te zien en beleven is.

Enige uitzondering, maar thuis kan ik het niet zien want ik kijk nog steeds analoog, is de geweldige zender van Rudolph van Veen: 24Kitchen. Een zender alleen gewijd aan kookprogramma's - vaak eigen producties.


Passie? Bakken vol! Humor? Voor het oprapen. Makkelijke gerechten. Eerlijke ingrediënten. Inspiratie bij de vleet. Petje af. Slaapmutsje op.

Ja. Het is laat. Ik moet naar bed. Morgen, straks weer een nieuwe dag met in de avond om 21:00 uur op BBC2 Masterchef: The professionals, en de hele dag door 24Kitchen.

'Off you go!', zou Gregg Wallace zeggen.

Kate
7 november 2012

p.s. Wil je weten watvoor kookprogramma's de BBC uitzendt? Kijk dan even hier.


De drie eerste foto's zijn - bij gebrek aan nieuwe foto's bij de serie - stills uit de eerste aflevering van Masterchef: The professionals, serie 5, uitgezonden op de BBC op 5 november jl. en nu al terug te zien op YouTube.

De foto van Rudolph van Veen plukte ik van de site van 24Kitchen.