zondag 22 januari 2012

Tulpen op de Dam

tulpen op de Dam
Het was mijn verjaardag, de beloofde regen bleef uit maar de Dam was bezaaid, beplant met 200.000 tulpen die je gratis en voor niets mocht plukken en meenemen naar huis. Wat een feest.

Nationale Tulpendag
Alle mogelijke kleuren tulpen met de bol er nog aan, gratis tassen om ze in te vervoeren, hulpvaardige mensen met raad en knipmessen indien je tulpen zonder bollen wilde. Leuk die eerste Nationale Tulpendag!

tulp en bol
Men zei dat de bollen niet meer herplant kunnen worden maar eigenwijs als ik ben, ga ik dat toch doen. Niet dit jaar want er is geen of niet veel plek meer op mijn landgoed om bollen te poten en ik wil het bestaande bollenveld niet verstoren.

Misschien, bij nader inzien, is er wel nog een bak waar ik wat kan proberen. Het is laat, te laat, om bollen te planten en het is vreselijk nat buiten. Ik kijk wel. In elk geval heb ik meer bollen dan ik nu kwijt kan. En de gok van slagen of niet, ga ik zeker aan voor de prijs die ik voor mijn bollen betaald heb :-).

de bollenoogst
Al met al heb ik een bak vol bollen die op een krant droger zijn dan ze gisteren waren. De bollen met schimmel heb ik al direct weggegooid en straks zal ik de overgebleven oogst controleren. Ik kan me niet voorstellen dat er niet iets op zal komen wanneer ik ze in de grond stop.

een van de bossen tulpen
Ach, en ook al doen de bollen niets, ik heb tulpen. Twee vazen vol met tulpen staan er naast de andere boeketten die ik kreeg: prachtige rozen en een Biedermeier boeket-in-korset, ofwel met ijzerdraad en rood stro omwonden. 

Het was een drukke maar gezellige verjaardag en wat mij betreft extra leuk door het tulpenveld op de Dam.

Kate
22 januari 2012



Fotoverantwoording:

De bovenste foto van het tulpenveld op de Dam komt van de site van Het  Parool 
De tweede foto van de tulpen plukdag en de smalle foto van de vrouw met tulp komen van de site van rtvnh 
De foto's van de bollenoogst en het boeket heb ik zelf gemaakt.