donderdag 30 juni 2011

Kip van het landgoed

Mijn moeder heeft nooit van koken gehouden. Ze kon het wel hoor, goed zelfs - simpel maar goed. Het is niet belangrijk dat ik dat vind. Belangrijker is te melden, keer op keer op keer dat ze nooit van koken gehouden heeft.

Onuitgesproken het voornemen koken nu, aan het eind van haar leven, niet meer leuk te gaan vinden ook. Makkelijk is de leuze en als het met een uitsmijter kan, dan zal ze het niet nalaten dat ei tot avondmaal te verheffen.

En dus breng ik haar af en toe, regelmatig een grote pan. Wat overblijft - als er wat over blijft - kan ingevroren worden. 

Vandaag had ik bedacht om rode kip voor haar te maken, haalde er alles voor in huis maar toen ik wilde beginnen bleek dat de twee grote uien die ik nodig had, die ik nog in huis had, niet meer bruikbaar waren. 

Ik had geen uien meer in huis maar wel een netje sjalotjes. Geen zin daar de rode kip mee te maken en dus, na enige Googlen op kip en sjalotten ter inspiratie, heb ik iets anders gemaakt zomaar met dat wat ik in de koelkast en op het landgoed had.

Het lijken misschien veel ingrediënten, en dat zijn het ook, maar variëren mag, gebruik gewoon wat je bij de hand hebt, wat nog in de koelkast staat of op de vensterbank groeit. 

Ik heb geluk, mijn landgoed biedt van alles en nog wat en ik heb er vandaag dankbaar gebruik van gemaakt :-). Geen excuses dus voor mijn waslijst aan handje-vol-van-dit en een-paar-sprietjes-van-dat. 

Ik heb er heerlijk mee gekookt en van gegeten - ik kookte er een aardappeltje bij en wat snijbonen. Morgen ga ik met de rest naar mijn moeder waar ik het zal opwarmen voor haar en mijn broer die ook komt en zal serveren met rijst en koolrabi.

De ingrediënten die ik gebruikte waren:

1 kilogram kipfilet

4 sjalotten, geschild en in vieren gedeeld
6 cherrytomaatjes
een handvol kleingesneden pronkbonen en sperciebonen

ca. 12 olijven gevuld met citroen en het vocht ervan
ca. 3/4 potje kappertjes - niet van die hele kleine
ca. 12 zilveruitjes en het vocht ervan


verse tijm
verse oregano
verse peterselie
wat naaldjes verse rozemarijn
2 blaadjes verse salie
2 laurierblaadjes
1 theelepel dragon

1 theelepel pikante paprika poeder
vers gemalen zwarte peper

1/2 kipbouillon tablet verkruimeld
2 theelepels chili jam - eventueel marmelade of suiker en een paar druppels tabasco

margarine
citroenolijfolie

Braad de kip aan in margarine met citroenolijfolie. 

Schik de partjes sjalot er omheen en strooi, leg en schenk de andere ingrediënten op en om de kip.

Laat lekker stoven tot de kip gaar is.


Kate
30 juni 2011