dinsdag 18 oktober 2011

Rode kip ofwel kip in rode saus

kippenborsten van de super
In het kader van mantelzorg, lees: grote pannen koken en geïnspireerd - voor zover je het zo kunt noemen - door de super(markt) aanbieding van de week, kocht ik twee kiloverpakkingen kipfilet.

Fout natuurlijk want je zou juist niet die met water opgespoten kipstukken moeten kopen maar lekkere ecologisch, biologisch, vrije uitloop kippetjes van de poelier. Enfin, het is niet anders. Het zij zo. Ik kocht plof-kippenborsten.

Diverse recepten spookten door mijn hoofd: nasi want ik had nog een spitskool die nodig op moest, ouderwetse kerriekip dus gewoon met een saus gemaakt van kerriepoeder, ui, knoflook en room, én rode kip.

Het werd rode kip, o.a. omdat ik geen zin had de kipfilets in stukjes te snijden :-). Rode kip is een oude favoriet in ons gezin en kan gezien worden als een voorloper van de later in zwang geraakte zoet-zure gerechten uit Azië.

Wij vinden het altijd lekker om veel saus te hebben. De hoeveelheden hieronder - op die van de kip en margarine na - zijn dan ook verdubbeld t.o.v. het originele recept.

Nodig voor rode kip: 
ingrediënten voor de saus
1 kilogram kip - ofwel 6 kipfilets
4 grote uien
12 eetlepels suiker
18 eetlepels azijn
24 eetlepels hotketchup
6 eetlepels worcestershiresaus
8 teentjes knoflook
zout
peper

100 gram margarine

Officieel gaat het recept als volgt:

Bestrooi de kip met peper en zout en braad ze aan alle kanten bruin en leg nu de filets even apart.

Fruit de gesneden ui samen met de knoflook tot de uien beginnen te kleuren. Maak een saus van de suiker, azijn, ketchup en worcestersaus. Proef even of dit niet te zuur smaakt en voeg anders nog wat suiker toe.

Voeg deze saus bij de uien en laat dit even op het kookpunt komen. Leg dan de kipfilet erbij en laat dit samen sudderen op een laag vuur tot de kipfilet gaar is, in ongeveer een half uur.

De bereiding is simpel en om het nog eenvoudiger te maken doe ik altijd alles achterelkaar in één pan. Ik bak de kip, voeg daarna de uien en knoflook toe - vandaag deed ik het andersom.

rode kip of kip in rode saus
Hoe dan ook, als uien, knoflook en kip aangebakken zijn voeg ik de overige ingrediënten direct op de kip. Even doorroeren en klaar. Na een tijdje, als de kip goed gaar is even de saus proeven en zo nodig op smaak afmaken.

Wij eten er rijst bij en groente of een salade al naar gelang de zin of dat wat in huis is :-).

Zo, de rode kip staat te pruttelen en mijn knoflook en uien zijn op, ik ga even naar de winkel en dan verder met het volgende kipgerecht.

Kate
18 oktober 2011