zaterdag 19 november 2011

Salade niçoise van mij, voor mij

Omdat bloggen over "de wezenlijke zaken" niet lukt - vijf afgebroken berichten in vijf weken zegt genoeg - blog ik maar over wat ik eet. Meer comfort food - niet helemaal verrassend misschien.

Geen zin om boodschappen te doen, eigenlijk ook geen zin om te koken wat ik nog koken kon met behulp van mijn te kleine diepvriesje en de groentelade. In elk huis heb ik anders gekookt, anders gegeten en dit huis spant niet de kroon.

Het is dat ik van eten hou, van mezelf en mijn gave altijd iets lekkers op tafel te zetten, het is dat ik de naam heb goed - zet rustig tussen aanhalingstekens want wat is goed? - te koken, het is dat niet eten me ziek maakt... Koken dus!

Een salade met dank aan de blikkenvoorraad, de groentelade en de basis die altijd in huis is: ui, knoflook en aardappelen. Als ik het een salade niçoise noem dan krijg ik ongetwijfeld puristen op mijn dak en toch doe ik het :-).

Ik maakte een salade niçoise speciaal voor mij omdat ik verlang naar verre oorden, warmte, zon, lieve mensen, een man met een hengel en een tuintje met wat kippen en groentes en kruiden en veel, heel veel bloemen.

Een comfort salade omdat hij glansde van het vet, glom van de vitamines, nog lauwwarm, met verschillende texturen en goed gevuld. Het was heerlijk! En het mooie is: morgen heb ik nog een portie. 

Voor deze salade - en nogmaals, het is mijn recept met wat ik in huis had - gebruikte ik de volgende ingrediënten: 

1 blikje tonijn
1 blikje olijven gevuld met citroen
1 potje kappertjes
1/4 potje zoetzure augurken
2 eieren
3 of 4 aardappels
ca. 10 lange ongesneden snijbonen
1/2 rode paprika
1 tomaat
1 grote teen knoflook
mayonaise
gedroogde tijm, marjolein, basilicum
chilipoeder, zwarte peper
iets geraspte kaas (ca. 1 eetlepel)


Kook de aardappels, de eieren en de in stukjes gesneden snijbonen gaar maar niet papperig. Dit kan van te voren. Ik kookte de aardappels in schil en trok die er later af.

Meng wat lepels mayonaise in een kommetje los met iets van het vocht van de kappertjes, wat augurkennat, eventueel wat vocht van de olijven. Het mag best dun worden want normaliter doet men een vinaigrette - recept onderaan - over de salade niçoise. 

Voeg gedroogde, of verse, kruiden naar smaak toe - of laat ze weg. Ik strooide er een snuifje chilipoeder bij, wat zwarte peper. Proef! Kruid bij met iets suiker, zout of waar je zin in hebt. Ik deed er een eetlepel geraspte belegen kaas door.

Ondertussen zijn de aardappels, eieren en bonen wel gaar. Koel ze onder een koude kraan af en laat ze uitlekken. 

Snijd in je mooiste schaal - of gewoon in een beslagkom - de paprika in stukjes, de tomaat in partjes, de aardappels in blokjes en de bonen in stukjes van ca. 2 cm lang. Voeg de kappertjes, fijngesneden augurkjes, olijven toe.

Giet hier de saus over en meng alles voorzichtig. Klaar! Tenzij je nog iets aan presentatie wilt doen. Het ei leg je in partjes bovenop de salade zodat het niet verloren gaat in de massa.

Eventueel kun je de salade serveren met een heerlijk brood met of zonder al dan niet gezouten boter.

Variaties op dit recept zijn er te over. Voeg toe waar je zin in hebt of wat je in huis of in de tuin hebt: avocado, artisjok, ui (lente-ui of rode ui of sjalot), sperziebonen of tuinbonen of zelfs verse erwtjes. Alles is mogelijk. 

Wil je liever een vinaigrette maken, bedenk dan dat je altijd start met drie delen olie op een deel azijn. Voeg eventueel een lik mosterd toe, zout, peper en je basis vinaigrette is klaar.

Lekker voor in de zomer en in de herfst, voor als je blij bent of het wilt worden, voor alleen of met zijn tweetjes, drietjes, tienen - altijd goed, kan niet mislukken.

Kate
19 november 2011