donderdag 24 november 2011

24 november 1981 en verder

Freddie Mercury 1977 (1)
Twintig jaar geleden overleed Freddie Mercury. Dit jaar bestaat de band officieel veertig jaar. Vanaf vandaag bestaat Queen, wat er van over is, langer dan toen Freddie en John Deacon nog actief waren. Bizar! Onwerkelijk ook en op de een of andere manier - ja, ik weet dat ik nu ga vloeken - verkeerd.

Ik zag ze voor het eerst op 17 mei 1977 in de Rotterdamse Ahoy. Kaartjes gekocht bij Concerto in de Leidsestraat. Samen met mijn broer(tje) in de trein naar Rotterdam, de metro naar de Ahoy - een hele onderneming toen. Queen: licht, rook, vuur! Het was onvergetelijk.

Op een jaar na heb ik iedere keer dat Queen Nederland aandeed het concert bezocht. Vaak in de Leidse Groenoordhallen - wat is daarmee gebeurd, eigenlijk? Ik zag Brian May solo ten tijde van "Back to the Light", zowel in Manchester als Düsseldorf. Ik zag "We Will Rock You", de musical in London.

Toen het Queen + Paul Rodgers werd, was ik er weer bij - opnieuw in Rotterdam - al was het maar om de cirkel te sluiten. Wat begon in Rotterdam zou in Rotterdam eindigen. Was het daar maar geëindigd of liever nog iets eerder, veel eerder. Gewoon na het Tribute Concert in Wembley - ja, ook dat heb ik bijgewoond. Waanzinnig mooie herinneringen bewaar ik aan mijn Queen-jaren.

Inmiddels roepen Brian May en Roger Taylor vaker irritatie dan vreugde op. Het gedram om Queen in de spotlichten te houden, het herschrijven van de geschiedenis van de band zodanig dat May en Taylor het gelijk aan hun kant hebben en houden - immers, zij waren de founding fathers van Smile.

Queen, de heren May en Taylor zijn drukker dan ooit met o.a. hun musical - nee, niet gezien hier in Nederland. Hoe kun je Pia Douwes casten in de rol van Killer Queen? Wat moet ik met Nederlandse vertalingen van overbekende songs terwijl een aantal andere liedjes in het Engels werden gezongen? Hoezo? Waarom?

Of dat nog niet genoeg is, heeft Roger Taylor zich hard gemaakt voor "The Queen Experience" - een officeel goedgekeurde, bijeengebrachte coverband die moet doen wat de heren van Queen niet meer kunnen of willen of... Een show met o.a. nooit live gezongen nummers en onuitgebracht beeldmateriaal. Tja... Ook deze voorstelling heb ik langs me heen laten gaan. Ik heb Queen gezien, ik heb ook wel coverbandjes gezien. Er is een musical... Ik geloof het wel.

Dan komt er een film en nog een film of is het een toneelstuk? Ik ga niet kijken. Een handvol of meer nieuwe biografieën van Freddie en de band liggen in de winkels. Ja, ik heb er een aantal op mijn verlanglijstje staan. De albums werden weer eens opnieuw geremastered en ook die liet ik links liggen. Eerlijk gezegd, het is te veel. Veel en veel te veel. 

De afgelopen weken werd bekend dat men bezig is de duetten van Freddie en Michael Jackson verkoopbaar te maken. Zucht. Voor zover ik het me kan herinneren zijn er begin jaren '80 twee songs opgenomen: "State of Shock" en "There must be more to life than this" - de laatste verscheen op Freddie's solo album "Mr. Bad Guy" - en nee, die plaat heb ik nooit gekocht. 

Het verhaal ging dat Jackson Freddie betrapte op het gebruik van cocaïne en dat hij toen de samenwerking verbroken heeft. Geen idee of het waar is, ik was er niet bij. Feit is dat de nummers als bootlegs al jaren over het internet zweven en dat ze bij leven nooit als duet zijn uitgebracht. Tot nu, nu beide heren dood zijn en May en Taylor hun tanden erin hebben gezet.

Ze hebben inmiddels ervaring genoeg met het vinden en zeven en oppoetsen en uitdikken van flinters materiaal en dit zal ongetwijfeld meer zijn dan een paar regels op band. De erven van Michael Jackson zijn akkoord - tja... 

Dit is hoe Brian May er volgens The Sun in staat: 'I don’t work on things with the aim to make money or for promotional reasons. I work on things with the view "to let’s see how it goes." When it is something we feel is worthwhile then it’s nice if we could get it out there.' (2)

Heel leuk, ja. Ongetwijfeld opnieuw een kaskraker. Ongetwijfeld bijzonder en gewild door vele miljoenen fans dus wie ben ik om te zeuren? Voor mij is het te veel, onnodig, niet gewenst zelfs. Queen is meer dan ooit een industrie geworden, een melkkoe, een marketing (lees: verkoop) gedreven organisatie met een attitude die mij persoonlijk niet aanspreekt.

Vandaag twintig jaar geleden overleed Freddie Mercury. Ik waag te betwijfelen of Queen, indien Mercury er nog zou zijn, net zo brandend in de belangstelling zou staan. Ik vraag me zelfs af of Queen als band nog zou bestaan. 

Het is vandaag geen dag om te vieren, zegt Brian May op zijn blog (3). Nee. Het is al jaren geen feestje meer de heren in actie te zien. Dat is meer jammer dan ik in woorden kan uitdrukken want beter dan het was, zal het nooit nooit meer worden. Alleen al daarom mis ik Freddie.

Kate
24 november 2011



Bronvermelding:
(1)  http://thatguythatreallylikesqueen.blogspot.com/2011/02/silly-facebook.html?zx=1fcd6b6996e88d64
(2) http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/showbiz/bizarre/3931387/Michael-Jackson-and-Freddie-Mercury-duet-tapes-to-be-released.html
(3) http://www.brianmay.com