woensdag 2 november 2011

Knoflooksoep

Soms heb ik geen zin om naar buiten te gaan zelfs niet als ik eigenlijk een paar boodschappen nodig heb. Wat is het dan handig een landgoed op je balkon te hebben waar je net die paar ons of stuks groente kunt oogsten die je nodig hebt om een maaltijd te kunnen bereiden.

oogst: paprika en pepertjes
Vandaag was zo'n dag. Ik had nog een stukje kalkoen en met een ui, teentje knoflook en tijm, rozemarijn en basilicum uit potten en bakken kon ik ragout maken. Extra vulling bestond uit een half potje champignons en tenslotte van het landgoed de enige paprika en de laatste twee pepertjes.

Ik kookte in de koekenpan waarin eerder de kalkoen gebakken was, haalde het vlees er tijdelijk uit, voegde extra boter toe en de verse ingredienten. Toen alles zacht was ging er bloem over. 

Goed roeren zodat er geen klontjes achterblijven. Een minuut of iets langer laten garen en daarna vocht erbij. Ik gebruikte madeira en verse knoflooksoep. Blijven roeren tot de gewenste dikte is ontstaan. Daarna de kalkoen in stukjes terug in de pan en door laten warmen. Lekker! 

Hoeveelheden kan ik niet geven, ik maak een roux of bechamelsaus - want dat is de basis van een ragout - op gevoel (vaak wordt er evenveel bloem als boter gebruikt). Het is een heerlijk vertrekpunt voor gebonden soepen en allerlei sauzen.

Toch het recept nodig? Even snel dan... In een steelpan laat je 25 gram boter smelten en voegt dan 25 gram bloem toe. Goed roeren met een garde tot de klontjes weg zijn. Even laten garen, een minuut of twee. Blijven roeren! Dan voorzichtig  ca. 250 ml vloeistof toevoegen - de totale hoeveelheid ligt aan de gewenste dikte.

Roeren en nog eens roeren. Wanneer de saus te dik wordt, voeg je vloeistof toe. Meestal gebruikt men melk, water, bouillon of een mix hiervan. Een scheut wijn werkt ook. Ik kruid met foelie, tabasco, worcestersaus, witte peper en een stukje verkruimelde bouillontablet. Je kunt ook laurierblad en/of een ui mee laten trekken. Alles is mogelijk natuurlijk.

Vandaag gebruikte ik als vloeistof madeira en een heel bijzondere soep namelijk knoflooksoep.

Knoflooksoep is met recht bijzonder. Het is verschrikkelijk simpel te maken, gezond en maak je geen zorgen over de knoflookgeur, die valt erg mee. Het recept komt uit een zakelijk maandblad waar mijn ouders een abonnement op hadden in de jaren '70 maar het heeft nog niets aan actualiteit verloren.


knoflooksoep
2 liter water
20 teentjes knoflook
4 bouillontabletten
takje tijm
1 kruidnagel
10-12 zwarte peperkorrels

 
stokbrood
olijfolie

geraspte kaas

Pel een stuk of twintig teentjes knoflook en gooi die in een pan met water. Voeg bouillontabletten, tijm, kruidnagel en peperkorrels toe. Laat de vloeistof een half uurtje koken op hoog vuur. Verwijder peper, kruidnagel en tijm uit de soep. Zet een (staaf)mixer in de pan en verpulver de knoflookteentjes.

Serveer de soep desgewenst met gebakken of gegrilde sneden stokbrood vooraf besprenkeld met olie en bestrooid met kaas.

Zo simpel en snel, zo lekker en gezond!


Kate
2 november 2011