dinsdag 31 mei 2011

Queen - Hammersmith Odeon kerst 1975

ticket Queen at the Hammersmith Odeon 1975
Ik heb de afgelopen twee avonden met veel genoegen "Days of our Lives", de nieuwe documentaire over Queen bekeken. Mijn scepsis was ongegrond, het was integer en in tegenstelling tot sommige van de vroegere portretten zag ik weinig dat al eerder getoond was. Wat ik zag voelde nieuw - wat een verademing!

Maar pakkender nog dan "Days of our lives" was het concert dat gisteravond na afloop werd getoond: "Queen at the Hammersmith Odeon". De registratie van het BBC concert opgenomen op 24 december 1975 voor het indertijd beroemde programma "The Old Grey Whistle Test". 

Brian May tijdens "Brighton Rock"
Op de een of andere manier was dit aan mijn radar ontsnapt al die jaren, of was ik het gewoon vergeten? Hoe kon ik want ik heb met kippenvel zitten kijken. Later las ik dat zowel Brian als Freddie niet 100% fit waren maar dat was absoluut niet te merken. Een weergaloze show met de bekende elementen: licht, rook, kostuums, show als omlijsting van muzikale kwaliteiten die staan als een huis.

Brian speelde de mooiste "Brighton Rock" solo die ik in jaren gehoord heb. Freddie, in vorm, achter de piano. Roger die fonteinen maakt door water op zijn drums op te spatten en John die er staat zoals hij er al die jaren stond. Ik heb genoten. Hoe kun je de kracht van muziek overzetten in woorden? In beelden misschien maar in woorden?

Misschien door de setlist:
  • Now I'm here
  • Medley: Bohemian Rhapsody / Killer Queen / The March of the Black Queen / Bohemian Rhapsody (reprise)
  • Bring back that Leroy Brown
  • Brighton Rock
  • Son and Daughter
  • Keep yourself alive
  • Liar
  • In the Lap of the Gods... rev.
  • Encore: Big Spender / Jailhouse Rock
  • Tweede encore van het originele concert - niet getoond: Seven Seas of Rhye / See what a Fool I've been /God save the Queen
Freddie Mercury
De versies van bijvoorbeeld "Son and Daughter" en "Liar" waren fenomenaal. Echt een aanrader. Ik heb Freddie zelden zo goed of moet ik zeggen melodieus horen zingen.

Okay, genoeg. Er zijn vast wel dvd's te koop en anders wordt het concert ongetwijfeld nog wel ooit op televisie getoond maar natuurlijk kun je ook even op YouTube kijken. Ik heb in elk geval deze link naar het begin van het concert gebookmarkt.


Kate
31 maart 2011



Foto verantwoording:
- Ticket: http://www.queenconcerts.com/detail/live/209/queen-live-24-12-1975-hammersmith-odeon-london-uk.html
- Brian May: http://www.dvds2trade.co.uk/Queen75.htm
- Freddie Mercury: http://www.ioffer.com/i/QUEEN-RARE-DVD-LIVE-AT-HAMMERSMITH-ODEON-1975-REMASTERE-95031971