zondag 1 februari 2015

Queen + Adam Lambert

Vrijdag 30 januari 2015: Queen + Adam Lambert in de Ziggo Dome te Amsterdam. Ik was erbij en heb de avond van mijn leven gehad. Wat een show! Wat een zanger! Wat was Brian, ondanks zijn griep, goed!


Het was aan mijn broer te danken die, toen ik hem vertelde dat Queen kwam, stellig mijn 'niet willen gaan' weersprak: 'natuurlijk gaan we'. Zo geschiedde. Wij naar Queen.

Het sneeuwde harder en harder onderweg naar de Ziggo Dome. Vanaf het parkeerterrein was het een glibberige, gevaarlijke wandeling van minstens tien minuten met gladde loopbrug in het midden voor we in de rij mochten.

Het ging redelijk snel maar we waren nat en koud en nee, twintig euro voor een programmaboek is echt te veel, zelfs als er 'een paar hele mooie foto's' in staan. Toen we eenmaal zaten was alles goed en de rest direct vergeten.


De foto hierboven is gemaakt vanaf onze zitplaats op de tweede ring aan het begin van de show. Hoe zou het zijn? Wij, broer en ik, hebben Queen gezien en gevolgd vanaf hun eerste show in de Ahoy ergens in '75 of '76. De laatste keer waren we weer in Ahoy en was Paul Rodgers hun frontman. En nu...

Ik had me er niet mee bezig gehouden. Niet gekeken op YouTube hoe Adam Lambert het eraf bracht in eerdere optredens maar met Oud en Nieuw speelde mijn bandje met Adam het jaar uit, live op de BBC vanuit Westminster Hall en ik was onder de indruk.


Vanaf de opening gisteravond, One Vision, stelde Adam niet teleur. Wat een zanger! Hij heeft zich de nummers eigen gemaakt en haalde alle noten met gemak. Zong van begin tot einde alsof hij vers en onvermoeid was en met overduidelijk plezier.

Ik heb genoten! Wat een show! Queen was altijd al bekend om hun lichtshow maar gisteravond spande echt de kroon - er kan natuurlijk ook veel meer dan vroeger :-). Het was fenomenaal.

Hier stond, in tegenstelling tot Paul Rodgers indertijd, een echte diva, in staat om het publiek te entertainen met een buiging in dankbaarheid naar het verleden.

Een avond om nooit te vergeten. 'Je bent bijzonder tekstvast', zei mijn buurman na In the lap of the gods (rev). Ja. Het was heel bijzonder erbij te zijn, te zingen en klappen en zwaaien.

Wij hadden zitplaatsen maar toen Lambert gekroond en in panterkostuum opkwam kon ik niet meer blijven zitten. We are the champions! En hoe! Hij zong de sterren van de hemel en bracht iedere song met overtuiging.


Wat heerlijk mijn groepje in 2015 weer eens op haar toppen te mogen meemaken. Beter dan in lang. Beter misschien wel dan ooit - maar dat is heiligschennis :-) en ook flauw want Freddie en Adam zijn onvergelijkbaar.

Vanavond werd de documentaire The Great Pretender uitgezonden. Het is lang geleden dat ik Freddie live zag en ik was het bijna vergeten in mijn enthousiasme na gisteravond, maar Freddie Mercury kon er ook wat van. Wow!


Meer dan twintig jaar na zijn dood, vulde zich gisteren een zaal met 17.000 Queen fans. Dat alleen al is ongelofelijk en ook dat je tweeënhalf uur kunt vullen met louter hits. De jonge rockgod deed die nummers alle eer aan.

Adam Lambert was op dat podium in niets de mindere van de oude meester. Hij zong dan wel niet zelf gecomponeerd werk maar in zijn vertolking was hij wel degelijk eigen, authentiek. Chapeau!  

Ik was blij erbij te zijn - maar dat moge duidelijk zijn - meer dan blij.

Kate
31 januari 2015


Foto verantwoording:

1. foto gevonden op twitter.
2. eigen foto vanaf onze zitplaats op de 2e ring.
3. van de facebook pagina van de Adam Lambert fanclub onder het kopje foto's ©ZiggoDome; 
4. van de facebook pagina van de Adam Lambert fanclub onder het kopje foto's ©Miachihu
5. van de facebook pagina van de Adam Lambert fanclub onder het kopje foto's ©ZiggoDome
6. de foto hiernaast is een still van het slot applaus tijdens God save the Queen en komt van het YouTube kanaal van ©Lekker Poepie.
7. eigen foto vanaf onze zitplaats op de 2e ring.