donderdag 12 februari 2015

Franse uiensoep

Vanmiddag rond een uur of vijf kreeg ik trek. Te vroeg om al te koken, te laat voor een boterham of iets anders. Een prima tijdstip om soep te maken.

Uiensoep in dit geval want uien heb ik altijd wel in huis en mijn melk moest op - die had ik achteraf dus helemaal niet nodig voor dit recept. 

Nodig voor deze makkelijke soep:

4 grote uien
3 eetlepels bloem

9 eetlepels boter/margarine
6 dl bouillon (evt. van blokjes)

optioneel:
4 sneden brood
1 teentjes knoflook
200 gram geraspte kaas


Maak de uien schoon en snijd ze in dunne ringen. Fruit deze op een laag vuur in de boter zacht maar niet bruin.

Strooi er de bloem over en roer alles goed door elkaar. Schenk onder goed roeren geleidelijk de bouillon op de uien en blijf roeren tot de soep licht gebonden is.

Ik dacht dat er wel wat kruiden en specerijen bij moesten wellicht maar dat blijkt niet nodig. Ik kon het desalniettemin niet laten en hield de worcestersaus en tabasco eventjes boven de pan. Nootmuskaat en peper liet ik achterwege.

Dit is het punt waar ik meestal stop met het recept. Ik bestrooi mijn bord soep aan tafel ruim met geraspte kaas en als ik er iets van stokbrood bij wil dan ga ik daar niet eerst mijn oven voor ontruimen. Dat is teveel gedoe voor een soepje.

Soepje? Dat hangt van de binding af. Ik vind het meestal een stevige soep en ik at hem in december met stokbrood als maaltijdsoep. Dat ging goed :-).

Enfin, verder met het recept dan maar: om het helemaal af te maken, wrijf je het stokbrood of de sneden brood in met een doorgesneden teentje knoflook en bakt of roostert ze bruin.

Giet de soep in vuurvaste koppen, leg in elke kop een stuk brood en strooi er de geraspte kaas overheen. Laat de soep in de oven gratineren tot er een mooie bruine korst op zit.

Smullen!

Kate
12 februari 2015