donderdag 13 december 2012

Zo blij met Masterchef

Wat ben ik blij vanavond. Het hart is verlicht van de vermoeidheid van alledag, het geren en gevlieg dat momenten van intense blijheid geeft - vast te weinig geapprecieerd of niet bewust genoeg beleefd - maar dat zoveel van mij vergt.

Het is een vermoeiende tijd en laatst bedacht ik nogal wrang dat het K&K blog tegenwoordig beter 'Kate schrijft over Koken en Kneuterigheid' kan heten. In plaats van over ketens lees, schrijf en droom ik over koken, koks, recepten. Het is zo ongeveer het enige dat me verstrooiing en afleiding biedt.

Ik heb dat blogbericht - mijn lament over dit blog, mijn schrijven, mijn 'dood-zijn' niet geschreven. Geen tijd, te cynisch, repeterend en waarom zou ik verlangen naar iets dat ik niet kan waarmaken, right now? Al mijn aandacht gaat naar mijn ouders en ach, het komt wel: schrijven, een man, spanning.

Vanavond keek ik naar Masterchef: The Professionals. Toegegeven, ik heb een aantal afleveringen gemist doordat ik andere dingen te doen had danwel omdat ik domweg aan het gamen was en het programma half miste. Zo miste ik de uitstapjes naar sterrenkeukens - altijd spannend.

Wat was er gisteren? Herinner ik het me nog of was ik er niet? Er was een avond dat ze voor bijeengekomen sterrenchefs kookten. Een geweldige ervaring waar ik al eerder, andere kandidaten zelfde soort opdracht, over blogde.

Masterchef: The professionals 2012
Maar vanavond ging ik ervoor zitten. We zijn inmiddels tenslotte in de finaleweek beland. Nog drie kandidaten zijn er over. Wie de vierde was, dat ben ik, helaas pindakaas, al vergeten, zoals ik zoveel vergeet tegenwoordig. Dat klinkt een beetje triest, moe maar vanavond ben ik het niet.

Ik voel me opnieuw bruisen, opgetild uit het land van de ouden en hun kwalen, het zorgen en verzorgen, de strijd tegen de zorgsector die bepaalt wat er met hoogbejaarden nog wel of niet zal gebeuren. De overwinning als blijkt dat het het waard is te vechten tegen de stroom.

Mijn moeder, waar iedereen zo verbaasd over is, met nog maar een halve dikke darm en ze heeft het er niet eens meer over. Blaast als we zeggen dat we op controle gaan. Niet nodig. Nergens voor nodig. Flauwekul. Ze heeft wel andere klachten: kiespijn, haar arm of schouder - onbelangrijk in vergelijk.

Heerlijk dat het zo goed met haar gaat maar ze is natuurlijk wel hoogbejaard al wil ze het niet weten. De huisarts concludeerde vrolijk dat zij en wij maar moesten vergeten dat ze vergeetachtig is. Leuke grap maar dat mindere geheugen geeft wel implicaties voor het leven van alledag, van haar en ons.

Ik ben moe en ach... misschien ook wel een beetje angstig. Hoezo? Is die datum 31 december dan zo belangrijk? Ja. Somehow, op de een of andere manier slaak ik altijd een zucht van verlichting als we alle vier gezond en wel over de drempel van het nieuwe jaar zijn gestapt: ouders, broer en ik. Zo ben ik.

Wat een cadeautje dan vanavond zo los te komen van alle zorgen die er spelen. Te zien hoe vier jonge mensen - en dat klinkt zoals ik me voel, soms - boven zichzelf uitstijgen in hun reis door de rondes en langs de uitdagingen die Masterchef: The Professionals voorschotelt.

Vanavond waren ze in het wereldberoemde restaurant The Fat Duck te gast. Om te leren en te koken en beoordeeld te worden op hun gerechten. Wat een ervaring. The Fat Duck, in 2005 gekozen als het beste restaurant ter wereld, kookt zoals ik dat nooit eerder zag.

De keuken lijkt wel op een laboratorium, is het ook wel maar men doet, zo zegt men, niets wat niet past of klopt. Moleculaire gastronomie is dan ook niet naar ieders smaak maar als je het wilt leren kennen dan is The Fat Duck een hele goede keuze.

Men biedt een ultieme ervaring waarbij zoveel mogelijk alle zintuigen worden geprikkeld. Er was zelfs een gerecht: 'the sound of the sea', waarbij je tijdens het eten oortjes ophebt met zeegeluiden. Tja... Dat gaat ver. Dit was slechts een van de gerechten die gekookt werden.

Savoury lollies
Ik proefde en rook het niet maar ik zag en voelde. Er waren hartige lollies, o.a. van zalm met avocado- en mierikswortelmousse - ongetwijfeld doet zo'n vertaling geen recht aan het origineel.

Trouwens, lollies? Het concept is gebasseerd op de ouderwetse waterijsjes. Zo was er bijv. ook een raket met de smaken van een Waldorfsalade.

Mock Turtle Soup
Niets is wat het lijkt en als je het dan proeft, wow! Erg fraai - te zien dus, ik was er niet bij :-) - was de soep met een broodje, geïnspireerd door The Mad Tea Hatter uit Alice in Wonderland. Bouillion in een zakhorloge gemaakt van goudblad dat oplost in heet water(?). Prachtig.

Als desert een BFG - Black Forest gâteau, wij zouden zeggen Schwarzwalder Kirschtorte. Maar niet zoals je dat kent in puntvorm, droog en vaak zo tegenvallend. Natuurlijk niet! Het was waarlijk zo inspirerend en ontroerend om te zien.

Ik ben zo blij - maakt niet uit of en hoeveel er geënsceneerd is, in geknipt, of bij geholpen. Ik ben gewoon blij als ik zie waar mensen toe in staat zijn wanneer ze met passie en hard werken een droom najagen en hun grenzen verleggen zonder te weten dat ze het doen, misschien zelfs zonder het vooraf te willen. 

Je kunt meer dan je denkt. Je kunt meer dragen, meer bereiken, meer geven. Je kunt meer, dieper, hoger, wijder dan je voor mogelijk houdt. Dat is mijn geloof. Dat is wat ik heb ervaren in mezelf en anderen. Dat is wat ik zie tijdens het kijken naar Masterchef: The Professionals.
 
Greg Wallace
Morgen de laatste test. De voiceover riep dat het nog nooit zo spannend was geweest. Greg Wallace jubelde: 'tomorrow we're gonna crown one of these chefs our champion. I can't wait!'.

Voor deze ene keer moet ik hem onvoorwaardelijk gelijk geven. I can't wait.

Kate
12 december 2012  



Fotoverantwoording: alle foto's komen van het internet waar vaak geen nadere bronvermelding te vinden is.

Kandidaten Masterchef: The Professionals 2012 - http://www.bbc.co.uk/programmes/b00mx9xb
Savoury lollies: http://trickery.net/vb/showthread.php?p=1257075
Mock turtle soup: http://www.gastroenophile.com/2011/04/modernist-cuisine-and-nathan-myhrvold.html
Gregg Wallace: http://www.youtube.com/watch?v=Ew_AqfDC5a0