zondag 28 november 2010

De top van de top 2000

bohemian rhapsody
Eind november: het is weer die tijd van het jaar en gisteravond was het zelfs een item tijdens het NOS journaal - de top 2000. Het was groot nieuws, blijkbaar, "Bohemian Rhapsody" staat dit jaar niet op nummer 1 van de top 2000 (1). Tja...

killer queen
Ik ben sinds 1974 toen "Killer Queen" de hitlijsten bestormde, een groot Queenfan maar om nu dit nieuws over de top 2000 in het Acht Uur Journaal op te nemen vind ik een beetje overdreven.

"Bohemian Rhapsody" is inderdaad een prachtig mooi nummer waarmee Queen geschiedenis heeft geschreven o.a. door het gebruik van die beroemde videoclip - sommigen noemen het abusievelijk de eerste videoclip in de geschiedenis van de popmuziek.

Het heeft de lijst - zo weten wij nu - acht van de tien afleveringen van de top 2000 aangevoerd. Dat zegt wel iets natuurlijk over de kwaliteit van het lied. En het is ook goed, heel goed zelfs maar je kunt je afvragen of het het beste, het allerallerbeste nummer dat ooit geschreven is? 

somebody to love
Daarmee ben en was ik het nog niet zo gemakkelijk eens. Uit de Queen catalogus zou ik persoonlijk "Somebody to Love" wellicht een evenzo sterke of zelfs een sterkere kandidaat vinden. 

don't stop me now
De luisteraars van Radio 2 denken daar anders over. In 2009 stond het als vijfde van de totaal 24 Queen songs op de 134e plaats (2). Het werd op de voet gevolgd door "Don't Stop me Now" op 165. Schiet mij maar lek. Ik begrijp dat echt niet.

nights in white satin
Ik bezie de wereld over het algemeen met onbegrip en zo ook de keuze van de luisteraar, de manipulerende-maker van de lijst of "gewoon" de doden-herdenker. 

stairway to heaven
Hoe kun je jaar na jaar "Hotel California" van The Eagles op 2 zetten vóór "Nights in White Satin", vóór "Stairway to Heaven"? En dan nu op 1?!?!?

Hoe kun je die uitslag gisteren, op 27 november zoals elk jaar een maand voordat de uitzending eindelijk begint, al bekend maken? Dat is hetzelfde als de uitslag Ajax-Feyenoord noemen voor het televisieverslag van de wedstrijd begint. Weg spanning - zo die er zou zijn. Maar zo vroeg? Welk doel dient het? En waarom dan niet direct de hele lijst gepubliceerd?

hotel california
Erger nog dan Hotel California op 1 was dat jaar dat Boudewijn de Groot de bovenste plaats bezette met "Avond" (3). Pardon? 

Ik ken BdG van "Het Land van Maas en Waal"  - 'En we praten en we zingen en we lachen allemaal // Want daar achter de hoge bergen ligt het land van Maas en Waal'. 

avond
Maar "Avond"? 'Maar ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in jou en mij ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in jou en mij'? 

Het kwam in 1999 op 428 binnen, schoot het jaar erop door naar 121. Sinds 2005 staat het in de top 5 en in 2008 stond het bovenaan. Iemand heeft stevig geplugd want ik heb dat nummer "Avond" nooit maar dan ook nooit op de radio gehoord. Echt niet! Kan ook niet want toen het uitkwam in 1997 zat ik in de U.K. :=).

Iemand vond het tijd om Queen van de toppositie te verdrijven, ik meen dat het Frits Spits was die daar een flinke hand in heeft gehad. Ik begrijp wel dat zo'n stationaire top 3 of 4 saai is, slecht wellicht voor de luistercijfers maar come on! Je hebt een jaar de tijd gehad om de luisteraar "op te voeden" mocht je dat nodig achten. 

pastorale
Er zijn echt betere Nederlandstalige nummers dan dit "ik geloof, ik geloof etc.etc.etc.". Shaffy en List met Pastorale om er maar een te noemen. Vorig jaar, het jaar van het overlijden van Ramses Shaffy stond het nog steeds 3 plaatsen achter "Avond".

Het moge duidelijk zijn: De Groot acht ik geen top 10 kandidaat. Jammer voor hem. Maar ja, hij stond in 2009 wel met zeventien nummers in de top 2000 en "Avond" is inmiddels net zo'n meubelstuk geworden als "Bohemian Rhapsody". Nogmaals: onbegrijpelijk dat zo'n nummer Bo Rhap van de eerste plaats kon stoten.

Niet helemaal onbegrijpelijk zal zijn wat de overleden "helden" zullen doen. Dat nummer van Anthonie Kamerling zal ongetwijfeld hoog scoren terwijl Ramses Shaffy ongetwijfeld niet meer met drie nummers in de top 10 zal staan. Ik denk dat er heel veel voor en op Michael Jackson gestemd zal zijn.

love is all
Bij het googlen zag ik dat de zanger van het legendarische "Love is All" dit jaar ook is overleden. Helaas zal dat feit door velen inmiddels vergeten zijn en ik vrees dat het geen invloed zal hebben op de positie in de lijst. Jammer want 'de clip met de vrolijke kikker' verdient meer dan de 961 in 2009.

Het leuke van de top 2000 is dat je nummers voorbij hoort komen waarvan je het bestaan vergeten was maar die je jeugd, je liefdes en verdrietjes hebben gekleurd. 

george michaels
somebody to love
Om maar even dichtbij huis te blijven, de vertolking van "Somebody to Love" door George Michael geeft mij altijd een super blij gevoel. Waarom stond die niet in de lijst van 2009?

the cats
The Cats, grondleggers van wat toen de Palingsound werd genoemd, brengen me terug naar de piratenjaren van Radio Veroncia. Ik ben ermee opgegroeid. Gelukkig zijn zij goed vertegenwoordigd.

happy new year
Het is heerlijk dat er een top 2000 is en wie er op 31 december om middernacht wordt gedraaid maakt mij eigenlijk niet uit. 

Het liefst hoor ik dan "Happy New Year" van Abba - en natuurlijk niet omdat dat het beste nummer van de afgelopen decennia zou zijn. Wat dat is? 

worn down piano
Laat ik eens wild doen, laat ik Queen en The Beatles en andere "groten" achter me laten en kiezen voor de nummer 95 in 2009: "Worn Down Piano" van de Mark & Clark band - u weet wel ... :=). Of dat nu het allerallerallerbeste is dat weet ik niet.

Maar als je het hoort dan begrijp je misschien mijn keuze - en volgend jaar toch maar weer op Queen stemmen!

Kate
28 november 2010

(1)Alle clips komen van YouTube.
(2)De volledige top 2000 lijst van 2009 en alle statistieken over de platen in de top 2000 kun je hier vinden.
(3)De zang en muziek van Hotel California zijn door de platenmaatschappij overal van YouTube verwijderd.
(4)De hoezen van de genoemde platen zijn afkomstig van deze sites:

Bohemian Rhapsody: http://reynaelena.com/2010/06/05/queen-bohemian-rhapsody/
Killer Queen: http://platenkast.web-log.nl/platenkast/2010/11/muziekgeschiedenis-van-22-november.html
Somebody to Love: http://2bang.blogspot.com/
Don't Stop me Now: http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=116561
Nights in White Satin: http://www.streamingoldies.com/content-images/twim/Nights3.jpg
Sweet Child in Time: http://alterego.ilcannocchiale.it/?r=65209
Hotel California: http://chrisfarnsworth.wordpress.com/blog/
Avond: http://www.thedugout.tv/community/showthread.php?t=27761&page=4
Pastorale: http://blog.seniorennet.be/pip/archief.php?ID=440500
Love is All: http://hawaiiangirl1.spaces.live.com/blog/cns!3902607E301D8C22!852.entry
Somebody to love: http://www.youtube.com/watch?v=8c7x2JD_j-0
The Cats: http://rateyourmusic.com/artist/the_cats
Happy New Year: http://bohnenzaehler.blog.de/2008/12/31/739-frohes-neues-happy-new-year-5305497/
Worn Down Piano: http://45rpm-collection.blogspot.com/