zondag 21 november 2010

Wonder van de natuur in hartje Amsterdam

campanula, goudsbloem,
achter het hek: lathyrus
Zoals u wellicht weet ben ik al sinds het voorjaar helemaal in de ban van mijn kleine moesbalkonnetje

Ook al rent het richting december, iedere dag geniet ik van mijn bloemen en de groenteplanten op mijn landgoed - zoals ik het balkon noem.

afrikaantjes
Wie had kunnen denken dat ik zo laat in het jaar nog geniet van goudsbloemen, afrikaantjes, campanula en cyclamen?

Wie had kunnen voorzien dat ik een paar weken geleden nog of alweer nieuwe zaadjes in de grond stopte om zodoende vroeg in het voorjaar van verse doperwtjes en tuinbonen te kunnen genieten?

artisjok, knoflook,
ranonkel
Ik niet in elk geval. Stadsmeisje als ik ben, had ik er geen idee van hoe leuk en afwisselend, hoe spannend het hebben van een paar sinaasappelkistjes gevuld met aarde en 'dingetjes' - zaadjes, plantjes, bloemetjes - zou zijn. 

tuinbonen
Het is zo bevredigend op en met het landgoed bezig te zijn, zo ontspannend, helend. En als dat zweverig klinkt: jammer dan. 

Het is een feit. Ik heb het ervaren. Het wonder van de natuur, van het universum in hartje Amsterdam: op mijn bord, in de bakken, in mijn hart.

Het jaar is nog niet voorbij maar 2010 zal voor mij o.a. de boeken in gaan als het jaar waarin ik met volle teugen genoot van het leven op en met mijn landgoed. Mocht u willen volgen hoe dat was of is dan is er mijn andere blog: Kates Landgoed.

Kate
21 november 2010