dinsdag 16 augustus 2016

Verse bietjes

Rode bietjes, op de foto hiernaast Egyptische platronde geoogst op 13 juni jl. Ik zaaide ze vroeg in de kas. Wat een heerlijke ouderwetse groente.

Later zaaide ik buiten ook gele bietjes en rode met witte ringen en ook nog steeds in de kas. Daar vond ik vandaag een biet groot genoeg voor mij alleen.

Zo'n biet van eigen teelt is toch anders dan een voorgekookt, voorbewerkt bietje uit de supermarkt. Wat ik altijd doe is het volgende.

Breek een deel van de stelen af (draaiende beweging werkt) maar laat wel iets zitten anders gaat de biet 'bloeden'. Hou ook de wortel nog aan de biet.

Was hem en kook hem gaar in water met eventueel wat laurierblaadjes. Laat de gare biet in het kookwater afkoelen.

Stroop de biet - ofwel: haal het vel eraf en wees voorbereid op rode handen of gebruik een plastic zakje om je hand. Snijd hem in plakken of blokjes of rasp hem grof. 

Breng de biet aan de kook met water en azijn, suiker, zout en peper. Voeg een gesnipperd uitje toe en een klontje boter of margarine. Vandaag fruitte ik eerst het uitje glazig en voegde toen de biet en de overige ingrediƫnten toe.


Het recept waar ik mijn inspiratie uit putte, zegt dat je de groente ca. 15 minuten moet stoven. Dat is rijkelijk lang hoor voor een ongeduldig mens als ik, zeker als de biet nog warm is.

Lekker bij een stukje vis: zalm, kabeljauw, een sliptongetje.

Genieten!


Kate
16 augustus 2016