dinsdag 16 augustus 2016

Augurken inmaken

Het fijne van een grotere groentetuin, van een kas zelfs is dat ik groentes verbouw waar ik op het landgoed slechts van kon dromen. Zo is er de maïs, wat heerlijk om te lunchen met een verse maïskolf geserveerd met roomboter en een beetje zeezout.

En er waren de augurken. Vier zaadjes van een moestuintje van AH voorgezaaid en daarna binnen langs de zijkant van de kas geplant. Eerst at ik ze als komkommertjes: rauw. Niet zo fris als een komkommer maar toch lekker zeker zo vroeg in het seizoen.

Maar uiteindelijk moet ik toch proberen ze in te maken en dat heb ik gedaan. In drie rondes met als eindresultaat vier potten en dit is hoe ik het deed.



Het recept, de aantekening die ik maakte na het raadplegen van diverse recepten, gaat uit van 1 kilo augurken. Dat redde ik natuurlijk niet maar ach, azijn is niet zo duur dus iets inmaakvocht overhouden is niet erg.

Boen de augurken onder stromend water schoon zodat de stekeltjes weg zijn. Leg ze daarna in een bak met pekelwater. Reken ongeveer 75 gram zout per liter water. Laat de augurken 24 tot 36 uur in dit pekelbad rusten.

Zorg, wanneer er voldoende tijd verstreken is om verder te gaan dat je voldoende potten gesteriliseerd hebt. Ikzelf zet lege glazen potten en leg de deksels in een grote pan en breng het water aan de kook. Laat de potten ca. 10 minuten koken - of tot je klaar bent om ze te vullen.

Spoel de augurken ondertussen af onder stromend water. Kook een halve liter vocht bestaande uit - naar eigen smaak in te vullen - 300 ml kruidenazijn en 200 ml water. Je kunt natuurlijk ook een andere verhouding nemen, witte wijn toevoegen, spelen met azijnsoorten. Ik gebruikte kruidenazijn van tja van welke supermarkt ook weer (Coop?).

Voeg dan 50 gram suiker toe en kruiden en groentes die je lekker vindt. Denk aan sjalot, ui, knoflook, mosterdzaad, zwarte peperbolletjes, laurier, venkelgroen, kruidnagel, dragon, dille, spaanse peper. Kook dit vocht 8 minuten, 10 mag van mij ook :-).

Haal heel voorzichtig met een tang de hete potten en deksels uit het water en zet ze op een vochtige theedoek. Vul de potten met de augurken en giet er dan het inmaakvocht overheen tot de pot vol is. Sluit de pot goed en keer hem om. Laat de potten omgekeerd afkoelen - ik maak vaak 's avonds in en dan zijn de potten 's ochtends vacuüm getrokken.

Schrijf mooie etiketten en vermeld de datum. Je moet, moeilijk als het is, de potten minimaal twee maanden laten staan voor je ze proeft.

Kate
16 augustus 2016