Pasen. Het festival seizoen in Amsterdam is geopend: ik dreun alweer de hele middag en vast ook de rest van de avond 'lekker' mee. Ik wil hier weg! Het vlot nog niet erg - ik zal er hopelijk binnenkort over bloggen.
Hoe dan ook, het is Pasen. Donderdagavond The Passion gezien en gisteren las ik eigenlijk alles wat ik er vorig jaar over te melden had terug in de recensies. Persoonlijk vond ik het dit jaar beter, veel beter zelfs.
Vanmiddag keek ik naar de herhaling - de schakelingen met 'het kruis' en de blonde Bridget gebruikte ik wederom als plaspauze. Ook de herhaling raakte mij. En wat was er dan precies zo pakkend?
Het minste de zangeres die Maria moest vertolken. Ik kende haar niet en nou ja, vorig jaar vond ik Simone Kleinsma ook niet pakkend. Wellicht is het net zo'n onderbreking van het verhaal - dat nog steeds geen verhaal wil worden - als die interviewtjes van de blondine naast het kruis.
Ach ja, dat kruis. Zo'n mooi beeld. Zo'n heftig en iconisch beeld gedragen door mensen in een processie. Maar het wordt teniet gedaan door die domme vraaggesprekjes. De obligate moslim die meeloopt. Iemand die genezen is. Brandweermannen die bij de vuurwerkramp uitrukten.
Wat raakte dan wel? Nou, toch Jim de Groot. Misschien omdat hij blond-rossig een tedere - dat woord hoorde ik later in een nabeschouwing gebruikt - en mooie, kwetsbare Jezus was.
Prachtig hoe hij en Petrus (Jeroen van der Boom) 'Mag ik dan bij je schuilen' deelden.
En dan Judas (Jeroen van Koningsbrugge) die zeer indrukwekkend 'Wit licht' vertolkte, begeleid door prachtig camerawerk. Later, tijdens RTL Late Night2), deed hij het nog eens dunnetjes over en net zo goed. Wow!
Dan het verraad van Jezus door Judas. Een schitterende beeldregistratie van het spel van licht en schaduw dat zo mooi terugkeert in de vervlochten liedjes 'Donker Hart' en 'Laat mij in die waan'. Prachtig! Ontroerend.3)
Daarna de veroordeling van Jezus door Pontius Pilatus - of was het door het volk? Een - sorry, ik blijf mij herhalen - magnifiek optreden van Jon van Eerd in een mij onbekend nummer van De Dijk: 'Recht in de ogen'.
Een eeuwenoud verhaal van ongekende actualiteit door het gebruik, voor het vijfde jaar, van de oranje overall en een zwarte kap over het hoofd. Pilatus bleef huilend achter om ons te vertellen hoe zo'n kruisiging in zijn werk gaat. Gruwelijk.
Hij bracht emotie die ik bij Maria, bij het blondje naast het kruis als verslaggeefster, en bij de verteller (Robert ten Brink) miste. Helemaal aan het einde toen het 'volbracht' was, zei deze verteller echter wel nog iets heel moois.
Het motto van wetenschappers van de Universiteit Twente is waarschijnlijk: eerst zien dan geloven. Of is het misschien toch andersom: eerst geloven en dan pas ga je het zien?4)Hij keek om zich heen, zoekend in de lucht net als het publiek. Daar was de stem van Jezus met 'Open je ogen', het lied waarmee hij Enschede was binnengereden.
Ik houd van cirkels in een verhaal - eindigen waar het begon, beginnen waar het eindigt. Ik hield van deze Passion. Zo meteen is er nog een herhaling, ik denk dat ik het nog even aanzet.
Zalig Pasen,
Kate
4 april 2015
1) De foto's komen van de site van The Passion, makers worden er niet genoemd.
2) Jeroen van Koningsbrugge begint Wit licht te zingen bij RTL Late Night op 2:07/4:10
3) Zie bovenste foto.
4) De verteller zegt dit helemaal aan het einde,zie uitzending gemist: 1:29:29/1:33:51