dinsdag 30 december 2014

2014


Zo, ik heb twee oliebollen en vijf appelbeignets in huis. Een flesje bubbels staat ook al paraat. Medicijnen - lol - zijn ingeslagen. Mijn moeder zie ik op 1 januari weer en op een paar 'onderhoudsafspraken' voor het vege lijf na, is er rust om nog even terug te kijken op 2014.

Het was een vreemd jaar. Moeder naar het verpleeghuis, broer naar de tropen, ik naar de ziekenboeg. Het was niet het beste maar als men zegt, zei in oktober, dat de kanker uit je lichaam is dan is het zeker ook niet het slechtste jaar. Met de restschade van chemo en bestraling, lijkt het de goede kant op te gaan.

Mijn schouder was of is bij tijden min of meer pijnloos en mijn arm kan ik weer tot mijn oren optillen. Mijn voeten doen vervelend - doof, alsof je op kussentjes loopt - en mijn vingertoppen tintelen ook en dat is minder. Het is een bekend verschijnsel. Gaat over of niet, kost tijd. Zucht...

Maar de kanker is uit mijn lijf! Laat ik daar maar op vertrouwen. Mijn conditie is ook op de weg terug. Ik kom niet meer als een hijgende - wat hijgt? - boven wanneer ik even boodschappen gedaan heb. En hoewel al mijn wimpers nu wel gevallen zijn, geloof ik dat ik toch echt minuscule haartjes zie op mijn schedel.

Ik verwacht dat het nog een tijdje op en neer zal gaan. Zo is het hele leven dus ik klaag niet - ik mopper slechts maar dat ben ik (en is mijn moeder en was mijn oma, heel eigen dus). Op naar 2015. Geen idee wat ik ervan moet of kan verwachten. Ik hoop natuurlijk op veel goeds.

Maar ook op interessante, leerzame, uitdagende, sprankelende, liefdevolle ervaringen zoals ik ze kende in 2014. Nee, ik ga niets invullen. Geen wensen uiten op dit of op dat. Het gaat toch altijd anders dan je verwacht en misschien is dat maar goed ook.

Over ongeveer zesendertig uur barst het vuurwerk los. Ik kijk naar de BBC waar Queen + Adam Lambert het oude jaar uit- en het nieuwe jaar inluiden. Op 30 januari komen ze naar Amsterdam en ik ben erbij! Dat is alvast iets om me op te verheugen. Wow, dan is er alweer een maand voorbij. Ik ga te snel...

Heb een goed uiteinde als je dit leest. Geniet van de laatste dagen van 2014. Dank voor alle steun, liefde, mooie woorden en voor het lezen van mijn soms wel erg langdradige blogjes :-).

Veel liefs, alle goeds,

Kate
30 december 2014


De foto komt van: Girlscene.nl. De fotograaf en/of bron werden niet genoemd.