donderdag 19 november 2015

Appelmoes

De appels van de tweede boom zijn later rijp en zien er, zo op het oog, een stuk minder aangenaam uit. Ze maken echter een heerlijke appelmoes en dat is zo simpel en zo lekker dus hier het recept als ik dat al zo kan noemen.

Men neme zoveel appels als men wil schillen :-). Ik snijd een kwart appel in tweeën, beetje afhankelijk van het formaat van de appel. De stukjes hoeven niet heel klein maar te groot vertraagt het kookproces en ik ben een ongeduldig mens.

Bodempje water in de pan met eventueel een sprietsje citroensap. Appels erin. Suiker erbij. Klontje roomboter of margarine. Kruiden met kaneel, komijn, gember (een vers stukje gaat ook goed) of wat je ook maar bedenkt.

Aan de kook brengen en regelmatig roeren om aanzetten of erger te voorkomen. Het fruit moet tot moes gekookt worden :-) en dat duurt echt geen uren. Flink roeren bevordert het uiteen vallen van het fruit. Proef of je nog suiker of andere ingrediënten moet of wil toevoegen. 


Dat is alles. Nu hangt het er vanaf hoe zacht je de moes wilt hebben. Ik roer flink met de pollepel en vind het prima als de moes wat grof is. Je zou ook een garde kunnen proberen. Wil je echt 'baby appelmoes' (geen idee of baby's die mogen of kunnen eten hoor) dan neem je een passe-vite of zeef of staafmixer.

Ik schil als ik zin heb en meestal gaan er steeds twee of drie diepvrieszakjes - plat gedrukt zodat ze niet veel ruimte nodig hebben - in de vriezer en steeds zul je zo dus een iets andere appelmoes op tafel zetten. Leuk!

Kate
19 november 2015