donderdag 21 mei 2015

Grote tuin met huisje


Mijn huizenjacht blijkt een interessant avontuur vol twists and turns waarbij ik steeds wijzer raak en beter leer wat ik wil en vooral ook niet wil.

Het ene huis heeft een prettige sfeer, de ander een goede tuin, weer een ander ligt in de stad waar ik blij word maar geen - nog geen - biedt een combinatie.

Zijn zijn te groot, te klein, aan een te drukke weg, op een verlaten plekje waar je als vrouw alleen niet wilt wonen, met een tuin op het oosten enzovoort.

Het zoekgebied is inmiddels vergroot van Amsterdam, Amstelveen of Haarlem naar Noord-Holland en zelfs misschien wel een stukje Zuid-Holland in.

Het huis staat inmiddels op een duidelijk tweede plek achter de tuin die groot moet zijn en het liefste een blanco canvas zodat ik kan ontwerpen.

Vreemd, ik zoek een huis maar ben 's nachts met mijn aanstaande tuin bezig en niet met de kamers, de inrichting of indeling van de woning.

Ergens las of hoorde ik over de vrouw die grote tuin met een huisje zocht en vond. Ik ben ondertussen druk ongeveer met eenzelfde zoekopdracht.

Leg het maar uit. Leg maar uit dat een tuin van ruim 2000 m2 niet groot genoeg is. Ik zal u de details besparen :-) maar de strook grond ernaast moet erbij.

En zo gaan de weken heen en van mijn voornemen maar niets meer aan mijn landgoed te doen is niets over. Ik zaai en doe alsof ik hier nog maanden zal zijn.

Toch, mijn dahlia's wachten, binnen, op hun definitieve plek en de zomerbollen die ik kocht, liggen nog op tafel klaar om ergens anders in de grond te stoppen.

De klok tikt en elke dag 'weet' ik meer. Er staan morgen en volgende week twee bezichtigingen in mijn agenda. Beeldige huizen, goede tuin.

Het ene huis is te groot voor mij en ligt ergens waar ik mij niet zie wonen. Het andere is amper groter dan wat ik nu heb - wellicht kleiner - en nou ja, hmmm.

Een derde optie is de tuin die gigantisch is maar waar men niet dat extra stukje bij wil verkopen en waar een heel nieuw huis gebouwd zou moeten worden :-).

Het lijkt of ik van links naar rechts zwabber en of er niets tot stand komt maar dat is niet waar. Elke dag, elk uur, gebeurt er iets met de energie rondom mij.

Het zal zijn zoals het moet zijn en ik geef bewust en onbewust richting aan mijn zoektocht en de uiteindelijke uitkomst ervan. 

Een huis met een grote tuin, centraal en toch rustig gelegen, dichtbij station en stadscentrum. Het bestaat. Het is een kwestie van geduld, geluk en volharding.

Kate
21 mei 2015
 
De illustratie, Garden Dream door Joy LaForme vond ik op de tumblr Amongst wooded paths. De bron vindt u hier